- Tar ledningen inom växtbaserade kategorisegment i Sverige och Finland
Oddlygood, producent av växtbaserade produkter, förvärvar det nordiska varumärket Planti®. Genom förvärvet blir Oddlygood marknadsledare i kategorierna växtbaserad gurt i Sverige och matlagningsprodukter i Finland. Oddlygood har haft en stark tillväxt på en för närvarande stagnerande marknad. Uppköpet stärker Oddlygoods erbjudande i linje med strategin för tillväxt genom sortimentet med fler välsmakande produkter.
Oddlygood som grundades utifrån drivkraften att förse världen med hälsosamma och välsmakande växtbaserade alternativ som havredrycker och gurtar, har nu genomfört sitt första förvärv. Ett naturligt steg på den tillväxtresa som inleddes 2018 och senast landade i en rekordomsättning på 23,5 miljoner euro 2022.
– Planti är vårt första förvärv och nästa steg på vår tillväxtresa. Under första halvåret i år skapade vi ett starkt momentum med +40% organisk tillväxt jämfört med 2022, och växte betydligt snabbare än marknaden. Plantis portfölj kompletterar vårt befintliga erbjudande vilket stärker vår marknadsposition framför allt i kategorierna växtbaserade gurtar och matlagningsprodukter. Affären passar vår tillväxtstrategi där vi med stöd av våra ägare Valio och Mandatum Asset Management, aktivt söker möjligheter att växa genom förvärv som detta, säger Niko Vuorenmaa, CEO Oddlygood.
Valio förvärvar Plantis produktion
Affären som stängdes 30 september, är tvådelad. Genom förvärvet blir Oddlygood ny ägare av Plantis varumärke och produkter samt relaterade immateriella rättigheter. Det gör Oddlygood till marknadsledare i Sverige (växtbaserad gurt)(1) och i Finland (växtbaserade alternativ för matlagningsprodukter)(2). Totalt sett är Oddlygood efter förvärvet näst störst på den växtbaserade marknaden i Sverige(3) och på plats nummer tre på den finska marknaden(4).
Oddlygoods majoritetsägare Valio förvärvar samtidigt Plantis produktion i Åbo, inklusive samtliga medarbetare.
Oddlygood har visat stark tillväxt samtidigt som marknaden tillfälligt bromsar in och flertalet andra aktörer kämpar. Långsiktigt förväntas marknaden växa med tvåsiffriga tal till 69 miljarder USD åren 2021–2030, med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 12,0% 5. Marknaden drivs av konsumenternas intresse för hållbarhet ur flera aspekter, tillsammans med efterfrågan på god och hälsosam mat, varierat utbud och att mat ännu mer blir en livsstilsmarkör.
- Vi ser en stor långsiktig tillväxtpotential i marknaden för växtbaserade produkter och de har en nyckelroll i Valios tillväxtstrategi. Med det här förvärvet fortsätter vi att stärka vår position som en ledande utvecklare och tillverkare av växtbaserade produkter som uppfyller förväntningarna på smak, näringsinnehåll och textur hos befintliga och kommande produktgenerationer, säger Kimmo Luoma, Senior Vice President, Valio Food.
Varumärket Planti var fram till idag en del av norska Kavli Group. Plantis omsättning 2022 uppgick till 10,9M Euro.
- Att sälja Planti var ett strategiskt och noggrant övervägt beslut, med målet att fokusera på andra kategorier i vår verksamhet. Vi har väntat på rätt matchning och profil hos en köpare som har kapacitet och ambition att fortsätta att utveckla Planti. Vi är glada att Oddlygood och Valio har kommit överens och önskar de nya ägarna lycka till, säger Kenneth Hamnes, Group CEO på KavliHoldings AS.
Bolagen offentliggör inte affärens ekonomiska omfattning. Överlåtelsen leder inte till några omedelbara förändringar i Oddlygoods eller Plantis produktsortiment eller produktion.
(1) Nielsen Sweden. Plant-based gurt. Share value per supplier. MAT end w 32 / 202. (Gurt = växtbaserat alternativ till yoghurt).
(2) Nielsen Homescan Finland. Non-dairy cooking brands. Top performers value share. MAT end 13 Aug 2023
(3) Nielsen Sweden. Total plant based dairy. Value share per supplier. MAT end w 32 / 2023
(4) NielsenIQ Homescan Finland. Non-dairy drinks, cooking, snacks. Value purchases MAT end 13 Aug 2023
(5) Precedence Research. Dairy Alternatives Market (By Source; By Product; By Formulation; By Distribution Channel) - Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends, Regional Outlook, and Forecast 2022-2030.
Kontaktuppgifter:
Nina Gillsvik, Chief Marketing and Communications Officer, Oddlygood, +46 70 558 72 93, nina@oddlygood.com
Valio Mediadesk, +358 10 381 2118, mediadesk@valio.fi
Jessica Sehlin, HR and Communications Director, Kavli, Jessica.sehlin@kavli.se
Oddlygood Oddlygood vill revolutionera världen med fantastisk smak. Vi har fördelen av hundra års expertis inom livsmedelsprodukter. Det är styrkan som vårt engagerade team använder sig av för att kontinuerligt utveckla läckra växtbaserade produkter för alla runt om i världen som uppskattar smakupplevelser. Vårt produktsortiment omfattar växtbaserade drycker, gurtar, alternativ till ost och matlagningsprodukter. Vi har det finska livsmedelsföretaget Valio i ryggen. Valio och vår andra ägare Mandatum Asset Management Private Equity gör tillsammans att vi får de bästa möjligheterna att möta den växande globala efterfrågan på växtbaserade produkter. Se aptitretande information om oss online och på sociala medier. Varför inte också prova Oddlygood®-produkter, som finns bland annat i Finland, Sverige, Baltikum, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Spanien, Portugal, Polen och USA. www.oddlygood.net Valio - Världens mest innovativa mejeri- och livsmedelsföretag Valios uppdrag är att skapa välbefinnande och smakupplevelser på ett ansvarsfullt sätt. 3 700 finländska mjölkbönder äger Valio genom kooperativ. Valio har 4 000 medarbetare från olika sektorer och med över 100 års erfarenhet har vi nära relation med konsumenterna. Konsumenter i mer än 60 länder avnjuter Valios produkter och vi har 350 patent på våra innovationer runt om i världen. Vi är Finlands största livsmedelsexportör och en banbrytare för hela livsmedelsindustrin. Valios försäljning 2022 var 2,236 miljoner euro. https://www.valio.com
Kavli – Kavli skapar värden för goda ändamål Kavli Group äger och driver varumärken inom livsmedelssektorn i Norge, Sverige, Finland och Storbritannien, med över 900 anställda som tillverkar och marknadsför varumärken med en årlig omsättning på över 4 miljarder NOK. Kavli Group har ett unikt syfte – vi skapar värden för goda ändamål. All vår vinst går tillbaka till vår ägare Kavlifonden, som delar ut vinsten till välgörande ändamål. Våra mest välkända varumärken är Kavli, Q, Skyr, Primula, Johnny’s och Eriks. www.kavli.com