Arkiv

Lovat dig själv ett hälsosammare liv efter nyår?

Gym och simhallar ifrån Ystad till Haparanda kan vittna om att det sällan är så tjockt i lokalerna som efter nyår. Kanske både bildligt och bokstavligt talat. Efter veckor av fest, fika och frossande slår det dåliga samvetet till. Nu jäklar ska ett nytt hälsosamt liv påbörjas! Upp ur soffan och upp på löpbandet!

Råden från instruktörer på gym är att inte börja för hårt. Starta istället upp så smått och öka träningsdosen efter hand. Förslagsvis kan man träna en dag och ta en rejäl promenad en annan dag.


Protein och träning

Att skapa de bästa förutsättningarna för att få maximal effekt av sin träning är kosten avgörande! Tillräckligt mycket mat och vätska med rätt sammansättning och vid rätt tidpunkt, är en viktig förutsättning för bästa prestation och välbefinnande.

”För att främja muskeluppbyggnad i samband med styrketräning är det viktigt att inta protein såväl före som efter träningen. Särskilt viktigt är det att få i sig en liten mängd protein (ca 10 g) omedelbart efter arbete för att accelerera proteinuppbyggnaden och främja återhämtning och träningseffekt.” - Utdrag ur Sveriges Olympiska kommittés kostpolicy.

Det här händer i kroppen vid träning
Muskler består huvudsakligen av protein. Och när du tränar så bryts musklerna faktiskt ner för att sen byggas upp igen efter vila och bra mat. Därför är protein viktigt att få i sig när man tränar. Det är också viktigt att få i sig tillräckligt med kalorier (energi). För får inte kroppen i sig tillräckligt med energi så bryter kroppen ner musklerna för att få energi.


Senaste nytt om protein

De senaste åren har proteinet varit extra i fokus och toppat löpsedlarna! Här är en kort sammanfattning om intressanta effekter av proteinet på din kropp:

Protein och mättnad.
Måltider rika på protein ger en större mättnadskänsla.

Protein och träning.
Protein viktigt att äta efter träning för att optimera resultatet av din träning. Viktigt att detta sker kort efter träningspasset för maximal effekt.

Protein och fettförbränning.
Människor med mer muskelmassa har en högre fettförbränning. Även när de inte tränar. Här kommer ett tankeexempel: Tänk dig två personer som ligger i varsin soffa och zappar på gammelTV´n. Den person som har mer muskelmassa har en högre förbränning än den andra personen som har mindre muskelmassa. Fast de bara ligger och ”degar” i soffan. Ju mer muskler – desto högre förbränning av kalorier. Bra va?!


Hur protein påverkar vår hälsa

Protein är ett näringsämne som påverkar vår hälsa i mycket stor utsträckning. Och som alltid har varit ett omdiskuterat ämne inte bara i omklädningsrummen på gymmen!

Protein är mycket viktigt för många olika uppgifter i kroppen. Protein fungerar som byggstenar för musklerna och skelettet. Dessutom för bildandet av hormoner, enzymer och delar av immunförsvaret. Sen ger ju protein även energi – 4 kalorier per gram. Sen kräver kroppen protein för att transportera t ex kalcium och D-vitamin i kroppen.


Vinnarna i vår vardagslyxtävling är nu utsedda

Vinnarna i vår vardagslyxtävling är nu utsedda 

Tack för alla fina bidrag vi fått in till vår vardagslyxtävling. Följande tre är våra lyckliga vinnare:

Anne Krispinsson: Vardagslyx är en dag utan måsten, att bara få vara...

anna maria: Vardagslyx för mig är att få tid över för att ta hand om och vårda sin själ några timmar varje dag.

Merja: Vardagslyx för mig är att få mysa i en varm pläd tillsammans med bra bok, helst många bra böcker.


Nya nordiska näringsrekommendationerna

Näringsforskningen sen år 2000 har fullkomligt exploderat. 

Därför pratade man bland annat på medicinska riksstämman om behovet av ett kunskapslyft om det senaste inom mat och hälsa. 

De nya nordiska näringsrekommendationerna är nu ute på remiss och därefter kommer Nordiska ministerrådet godkänna de nya rekommendationerna i det närmaste. Rekommendationerna avgör sen vilka kostråd man ger till friska människor men ligger också till grund för hur t ex skolmaten utvecklas.


Nobel-glans över Valio

I dessa Nobel-tider är vi på Valio lite extra stolta. Vi har ju nämligen haft en Nobelpristagare inom koncernen.

Artturi Virtanen var en av Finlands mest framstående vetenskapsmän och ansvarig för Valios forskningslaboratorium mellan 1921 och 1970. Att ett mejeriföretag har ett eget laboratorium för forskning och utveckling är fortfarande unikt i Norden.

År 1945 fick Virtanen Nobelpriset i kemi för sina meriter inom jordbruks- och näringskemi, i synnerhet för sin metod att konservera foder. Genom att utveckla ett färskfoder som bevarade näringshalten under lagring löste han problemet med vinterutfodring till boskap. Det i sin tur ledde till att vitaminhalten i komjölken var hög året om, vilket är av stor vikt för folkhälsan.

Virtanen är en av tre finska Nobelpristagare.


Senaste forskning om hur mjölksyrabakterier påverkar vår hälsa

Det är mycket spännande som händer just nu i den probiotiska världen. Intresset för hur bakteriefloran i vår mag- tarmkanal påverkar vår hälsa är stort. Och hur en hälsosam tarmflora skulle göra att vi lättare står emot yttre påfrestningar, sjukdomar och infektioner. 

Nytt superorgan
Tarmfloran ett nytt kroppsligt superorgan. Som också kallas vår andra hjärna. Därför att magen kommunicerar med vår hjärna. 

Tarmflora och övervikt
Vår tarmflora är unik precis som vårt fingeravtryck. Vi har alla olika sammansättning beroende på hur vi lever. Man har t ex sett att överviktiga har en annan bakterieflora jämfört med normalviktiga. Fiberrik mat ger en tarmflora med hög andel av bakterier och skapar bra förhållande i mag-tarmkanalen.  


Plötsligt springer alla!

Känslan är att löpningstrenden är större än någonsin. Folk som klassats som soffpotatisar är plötsligt ute i spåren och sliter. Det vimlar av kom igång-tips i tidningar och på nätet.
Två vänner till mig bestämde sig för snart ett år sedan: de skulle springa maraton! Ett ganska vanligt mål för hurtbullar. Men de ville inte vara vanliga. Därför beslutade de sig för att springa maraton på Hawaii. I 35-gradig värme…
Nu på söndag den 9 december smäller det, de tränar hårt och pratar inte om annat. Vilket faktiskt har smittat av sig på mig. Plötsligt börjar jag fundera på löpning. Jag som bröt 800-metersloppen i skolan för att det var för jobbigt. Jag har alltid tyckt att det är både besvärligt och trist att springa. Plötsligt testade lata jag att springa på löpband. Inga långa sträckor. Tvärtom! Väldigt korta sträckor. Typ 1,5 kilometer första gångerna. Men om man börjar från noll så får man ta det i den takten. Jag rör ju i alla fall på mig och börjar få det till en rutin i vardagen. Och det är jag stolt över. Nu har jag också anammat ett ”kom-igång-schema” ifrån nätet och sakta men säkert orkar jag mer och mer, längre och längre.


80 % av immunförsvaret sitter i magen

Mag- och tarmkanalen är en 5-7 meter lång som går rakt genom hela kroppen. Tekniskt sett så räknas tarmväggen, precis som huden, som utsidan på kroppen. Kontakt ut mot världen och det vi stoppar i oss. 80 % av kroppens samlade immunförsvar sitter just i magen. Som ett skydd.

Probiotika kan stötta immunförsvaret.
De nyttiga bakterierna i syrade livsmedel anses stötta immunförsvaret och hjälpa mag-tarmsystemet till hälsa. Med probiotika menas med att man ökar mängden av de goda bakterierna för att hjälpa till att hålla rätt balans i magen. Probiotika betyder "för liv" (pro = för, bios = liv).

WHO:s definition är ”levande mikroorganismer som när de tillförs i tillräcklig mängd medför hälsovinster för konsumenten”. Definition förutsätter att den aktuella bakterien har dokumenterade effekter visade i kliniska prövningar. De vanligaste probiotiska bakterierna är laktobaciller och bifidobakterier.


Valiobloggen

Hej och välkommen till Valios blogg. Detta är ett av många forum där vi tillsammans med dig vill inspirera, förmedla kunskap och berätta om nyheter.

RSS

Populära inlägg

Senaste från bloggen

Arkiv

Konsumentkontakt

Telefon 020 - 725 515
Öppettider: Vardagar 08:00 - 14:00
konsumentkontakt.valio.se


För mer information om maghälsa

Populära avdelningar