FODMAP

FODMAP

Om du har blivit diagnostiserad med IBS lider du av en funktionell mag-tarmsjukdom. Det är en vanlig sjukdom i Sverige som det inte finns något botemedel för. Däremot har forskning visat att det finns vissa livsmedel som ställer till mer besvär än andra. De kallas för FODMAPs och står för fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides and Polyols. Dessa namn säger kanske inte säger dig särskilt mycket, men man kan säga att de är kolhydrater som har kort sockerkedja och inte kan tas upp lika lätt av våra tarmar. 

Kolhydraterna ökar vätskeutsöndringen i tarmen och bakterier som finns i tarmen kan använda dessa kolhydrater (FODMAPs) som en energikälla genom fermentering. Fermentering är en jäsningsprocess som bildar gaser och korta fettsyror. Denna jäsningsprocess ökar besvären hos personer som lider av IBS. Besvären kan vara allt från buksmärtor till uppblåsthet och gaser.

FODMAP lista

Vad ska du välja bort om du lider av IBS och vill testa FODMAP?

  • Du ska undvika vissa frukter som innehåller hög halt av fruktos (fruktsocker) så som äpplen och päron, melon och torkad frukt. Banan, apelsin och jordgubbar innehåller lägre halter av fruktsocker så dessa är helt okej att äta.
  • Du ska även försöka att undvika laktos (mjölksocker). Det betyder alla mjölkprodukter från ko, får och get. Laktosfria produkter och hårdost är bättre för en känslig IBS-mage.
  • Kostfiber är en annan grupp kolhydrater som du ska undvika. Livsmedel som innehåller kostfibrer är till exempel vissa nötter, kål, sparris, ärtor samt böner, linser och lök. Du ska också undvika vete- och råg. Alternativa livsmedel är ris, potatis, havrebaserade produkter samt grönsakerna zuccini, morot och tomat.
  • Den sista gruppen att undvika är sötningsmedlet xylitol och sorbitol som finns i godis och tuggummi. Alternativa produkter att testa är produkter med andra sötningsmedel eller livsmedel som innehåller en mindre mängd socker 

FODMAP dieten

Det är helt förståeligt att detta är svårt att ta in och det är många ändringar du måste göra i sin kost om du vill testa FODMAP. Ta kontakt med en dietist och be hen hjälpa dig. Kanske är det så att du bara är känslig mot vissa livsmedel, och då är det ju onödigt att ta bort alla FODMAPs från din kost. Tillsammans med en dietist kan du få hjälp med att reda ut vad som fungerar för just dig.

Kommentarer

Aila Vuorio-Strid skriver:

Valio naturell yoghurt 6%
Hej God krämig yoghurt men det går inte att tömma hela innehåll i förpackningen, ca en deciliter är fast på förpackningens innervägg. Det blir för mycket matsvin.

Kelly skriver:

Valio naturell yoghurt 6%
Hej Aila, Tack för din fråga! Om det är svårt att få ut det sista ur förpackningen så kan du prova att ta bort skruvkorken, öppna toppen som om det inte fanns någon skruvkork från början för att platta till förpackningen så gott det går. Sedan klämma från botten och uppåt längs förpackningen. Gällande korken går det bra att du sorterar den lösa korken som plast och resten av förpackningen som papper. Hoppas detta tips hjälper dig! Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar. Varmaste hälsningar, Kalle på Valio

Lägg till ny kommentar

Valiobloggen

Hej och välkommen till Valios blogg. Detta är ett av många forum där vi tillsammans med dig vill inspirera, förmedla kunskap och berätta om nyheter.

RSS

Populära inlägg

Senaste från bloggen

Arkiv

Konsumentkontakt

Telefon
020 - 725 515

Våra telefontider är

Måndag - fredag 08:00 - 12:00

Populära avdelningar