Mattrender påverkar våra konsumtionsmönster

Mattrender påverkar våra konsumtionsmönster

Mat är hetare än någonsin. Och den intensiva matdebatten, spaltmeter i tidningar och en TV-tablå som fullkomligt vältrar sig i matprogram. Har gjort att mat är på allas läppar!

Två trender har dominerat, dels kolhydratfattiga dieter och dels den starka trenden på efterfrågan av naturlig och äkta mat. Dessa två trender påverkar konsumtionsmönstret. Enligt undersökning från Nielsen så äter svenskarna mer smör, helfeta mejerivaror och kött. Samtidigt har försäljningen av vitt mjöl och pasta minskat.  

Urban Dehli
Foto: Urban Deli
 

Intressant är att till exempel brödkonsumtionen inte har minskat totalt sett. Däremot så efterfrågar konsumenter mer butiksbakat bröd och köper lyxigt bröd ifrån hantverksbagerierna i storstäderna. Så samtidigt som LCHF-trenden har varit stark där förespråkarna fullkomligt ratar bröd så har det parallellt varit ett enormt intresse för stenugnsbakat surdegsbröd. Och var och varannan storstadsbor har odlat och pysslat om sin surdeg likt en tamagotchi.


Checka in din surdeg 
Bildtext: På Södermalm i Stockholm kan du checka in surdegen när du reser bort
Foto: Urban Deli
 

Enligt Nielsen (2009-2011) ökade försäljningen av vispgrädde och smör 20 procent. Försäljningen av lättmargariner har mer än halverats sen 2006 medans fetare bordsmargarin (fetthalt på över 60 procent) ökade med 16 procent.

Det är bara att konstatera att mat är något av de hetaste diskussionsämnena och mattrenderna påverkar våra konsumtionsmönster!

Mat är på allas våra läppar!
Anna Ottosson

Lägg till ny kommentar

Valiobloggen

Hej och välkommen till Valios blogg. Detta är ett av många forum där vi tillsammans med dig vill inspirera, förmedla kunskap och berätta om nyheter.

RSS

Populära inlägg

Senaste från bloggen

Arkiv

Konsumentkontakt

Telefon
020 - 725 515

Våra telefontider är

Måndag - fredag 08:00 - 12:00

För mer information om maghälsa

Populära avdelningar