Blogg

Bloggevent

Den 10 april ordnade vi årets första "Strength Up by Valio" - en serie bloggevent där vi i samarbete med Mårten och Malin Nylén vill inspirera med det senaste inom träning och kost. Vi hade bjudit in ett härligt gäng träningsbloggare som tillsammans körde ett tufft cirkelpass under ledning av Mårten och Malin. Starkt jobbat med tanke på att klockan var halv 7 på morgonen!


Svenska barns frukostvanor skiljer sig åt

Det är vanligt att ungdomar hoppar över frukosten. Vid 15 års ålder är det hela 35 procent som inte äter frukost varje dag, visar en undersökning från Folkhälsoinstitutet *.

Barn i familjer med högre socioekonomisk status har bättre levnadsvanor, de äter mer frukt, äter oftare frukost och de är mer fysiskt aktiva, jämfört med barn i familjer med lägre socioekonomisk status. De har även en bättre kommunikation med sina föräldrar, bättre stöd från sina klasskamrater, fler nära vänner och en bättre psykisk hälsa. Detta är faktorer som har betydelse för barnens hälsa långt upp i vuxen ålder.

På morgonen har, barn som vuxna, varit utan mat i många timmar. Du behöver väcka kroppen och tillföra massor av ny energi. Om du startar dagen med en bra frukost blir inlärningsförmågan bättre, du klarare av ett högre arbetstempo och har den kreativa tankeförmågan på topp. Elever som äter frukost har bättre betyg än de som hoppar över frukosten. 

Frukosttips för den morgontrötta!
Har du svårt att komma ur sängen på morgonen och ofta bråttom när du väl stigit upp? Då kanske en smoothie och grov bulle kan vara ett alternativ för dig? Det går snabbt att fixa och är lätt att äta var du än är, vid frukostbordet, på bussen eller vid datorn. 

Give you self a Break – Breakfast!
Anna Ottosson

*Danielson, 2006


Vem vinner i långa loppet?

Jag har ju tidigare skrivit om löpningstrenden och mina frälsta vänner. Hjältarna, eller galningarna, som sprang maraton på Hawaii i 35 graders hetta. Eftersom de har inspirerat mig så har jag också börjat löpträna. Inte på samma nivå som dem, långt, långt därifrån. Men trots det så vill jag också ha ett mål. När jag surfar runt så inser jag att om man vill kan man springa lopp nästan varje vecka året om. Jag har fastnat för Parloppet. Jag gillar upplägget, där två löpare bildar ett par och springer fem kilometer i Hagaparken i Stockholm. Men åt olika håll. Man möts alltså under loppet. Loppet sker i juni och med tanke på att jag gillar att skynda långsamt så känns en halv mil lagom för mig att börja med. Sedan får vi se. För sedan följer ju till exempel Midnattsloppet, Tjejmilen och Lidingöloppet. På www.loppen.se kan man se vilka lopp som arrangeras runt om i landet. Det är många!
På bilderna ser det roligt ut, alla är glada och gemenskapen verkar total. Undrar om det är så i verkligheten?
Jag kan i alla fall allt i teorin nu. Allt om träningsscheman, skor, fibrer, kolhydrater och protein.
Det kvarstår att omsätta det till praktik. Valios proteinrika PROfeel® gör sin del. Men springa får jag tydligen göra själv.

Hälsningar Åsa


Vad är skillnaden mellan olika mjölksyrebakterier?

Mjölksyrebakterier används dels för att göra t ex yoghurt eller syrade grönsaker och dels tillsätts de som probiotika i olika produkter för hälsans skull!

De stora stammarna
I Sverige och de probiotika produkter som säljs i vanliga livsmedelsbutiker är nästan alla mjölkbaserade bakterier. I flertalet stammar ingår antingen laktobaciller (mjölksyrebakterier) eller bifidobakterier. Dessa påverkar oss på olika sätt i magen och tarmen. Och det forskas intensivt på hur de påverkar vår hälsa på olika sätt. I stort och i detalj. 

Uråldrig produkt
Yoghurt är en uråldrig produkt där just mjölksyrebakterier används för syrning. Bakterierna i yoghurt förbrukar mer laktos, mjölksocker, och därmed blir den syrligare än t ex filmjölken. (Det är därför laktosintoleranta till exempel tål yoghurt bättre då det innehåller mindre laktos jämfört med mjölk och filmjölk.) Samma metod används vid syrade grönsaker. 


Tre lyckliga vinnare i tävlingen -Vilken utländsk rätt är din favorit?

Grattis Eva Saldin, Julianna Fredriksson och Annika Nilsson.
Vänligen maila er postadress till konsumentkontakt@valio.fi så kommer snart era priser med posten.
Hälsningar Åsa


Vad är viktigt att äta efter träning?

Träning är i sig nedbrytande vilket innebär att du bryter ner dina kolhydratlager och även muskler. För att sen när du, äter och vilar bygger upp kroppen och får bästa utväxling av din träning. 

Ät innan duschen
Tiden är avgörande! För att förhindra att nedbrytningen blir allt för stor. Det gör du bäst genom att äta ett mellanmål inom första halvtimmen efter du satt löparskorna på hyllan eller ställt tillbaka vikterna på gymmet. Helst innan duschen! 


Tävling! Vilken utländsk rätt är din favorit?

Alla länder har sina traditioner när det gäller vad man ska äta vid specifika högtider. I Ryssland är till exempel den ortodoxa påsken en stor sak. Förr i tiden kunde en förmögen familj servera hela 48 påskrätter vilket motsvarade antalet fastadagar. En vanlig efterrätt är pasha. Pasha är också ordet för påsk.

Pasha kan göras på väldigt många sätt och recepten skiljer sig till exempel mellan Ryssland, Finland, Polen och Estland. Googla gärna och hitta ditt favoritrecept. När det gäller hur man formar smeten finns det också många variationer. På nätet kan du också få inspiration till hur du ska dekorera desserten.


Matsmältning – ett uttryck som inte har etablerat sig i Sverige

Nutrition Business Journal har listat ”Digestion” (matsmältning) som nyckeltrend inom mat, hälsa och nutrition, i ett par år i rad. 

Matsmältning har som uttryck inte riktigt etablerat sig i Sverige. Kanske inte så konstigt, för det ordet har ju direkt ingen ”foodappeal”. 

Ingen attraktionskraft utan mer medicinsk och uppstyltad term. Hur skulle man kunna uttrycka det enklare?


Tre lyckliga vinnare i tävlingen - Vad har ni i ryggsäcken?

Våra tre lyckliga vinnare i tävlingen "Vad har ni i ryggsäcken?" är:

Linda Hjelm, Jenny Arvidsjö och hengameh.

Vänligen maila er postadress till konsumentkontakt@valio.fi så kommer snart era priser med posten.

Hälsningar Åsa


Toppa din prestation med rätt frukostkombination

En bra frukost

Frukosten ska helst ge en fjärdedel av dagens behov av energi. En perfekt frukost består av de rätta proportionerna mellan fett, kolhydrater och protein. I samverkan lyfter de varandra och ger dig energi och dessutom gott om vitaminer. Ditt blodsocker hamnar på en bra nivå och du blir mindre hungrig på förmiddagen. 

Tips på en bra frukost
Exempel på en perfekt frukost kan bestå av fiberrik müsli med yoghurt toppat med bär eller skivad färsk frukt, en smörgås med t ex ost eller skinka och grönt som paprika, tomat etc. och ett litet seltersglas apelsinjuice som får det att dra lite i mungiporna. Gröt är också en superbra frukoststart med mjölk och en fruktkompott. 

Perfekt frukost för att sätta igång livsandarna!

Ha en underbar dag! 
Anna Ottosson


Sidor

Valiobloggen

Hej och välkommen till Valios blogg. Detta är ett av många forum där vi tillsammans med dig vill inspirera, förmedla kunskap och berätta om nyheter.

RSS

Populära inlägg

Senaste från bloggen

Arkiv

Konsumentkontakt

Telefon
020 - 725 515

Våra telefontider är

Måndag - fredag 08:00 - 12:00

Populära avdelningar