Maghälsa

A och o för en välmående mage är att vårt ganska komplexa matsmältningssystem fungerar på ett bra sätt. Att smälta maten handlar helt enkelt om vad som händer i kroppen med det vi äter och dricker. Maghälsa hänger ihop med många saker som till exempel regelbunden motion, själsligt välmående, bra kost och en god sömn. Många får då och då problem med magen och en förklaring kan vara att tarmfloran hamnat i obalans. 

Att ha ont i magen är inget nytt i vår uppkopplade värld och ställer till en massa problem i vardagen. Orsakerna kan vara olika och är ibland inte helt utforskade. Vad som ändå är bra är att det finns en hel del som du själv kan göra.

 

Få en bättre maghälsa - ät ofta, länge och ostört

Det är viktigt att du inte glömmer bort att ta hand om dig själv och dina egna behov, även om du har mycket runt omkring dig. Ingen mår bra i längden av att äta på språng på väg till bussen eller tåget. Det där med att äta i lugn och ro låter väldigt tjatigt och är kanske lättare sagt än gjort, men man mår ofta bra av det, prova! Låt lunchen eller middagen ta åtminstone 20–30 minuter, gärna längre tid. Det kan sägas mer än en gång att ett gott råd när magen krånglar är att äta regelbundet, tre huvudmål och två till tre mellanmål och inte alltför stora portioner.

 Ett annat tips är att lägga bort telefonen och inte stirra in i dataskärmen när du äter, du kommer märka att det kan hjälpa. Om du känner att du har tid, ta en kort promenad på lunchen. 

 

Mat som kan orsaka orolig mage

Kroppen kan inte bryta ner vissa ämnen i maten så lätt, de kan därför orsaka gas och buller i magen. Om du får besvär efter att t ex ha ätit bönor, ärter, kål och lök, prova att äta dem i mindre mängder. Tänk på att det är individuellt hur magen reagerar, men den kan vänja sig om den regelbundet får lite gasbildande mat.

Vid laktosintolerans är det lätt att komma tillrätta med magproblemen genom att byta till laktosfria mejeriprodukter. Vissa mår bra av att bara tänka på vad de äter och använda en mindre mängd mjölkprodukter. Vad många inte tänker på då är att mjölk innehåller många olika näringsämnen som kroppen behöver och det gör även laktosfria varianter. En del har märkt att magen mår bättre av att minska eller ta bort laktos helt och hållet ur sin vardagsmat. Tänk på att reaktionerna efter man har ätit mejeriprodukter är individuella och beror på hur mycket laktos som finns i maten och kroppens förmåga att bryta ner laktosen. Läs mer om laktosintolerans.

 

Rådgör alltid med en dietist eller läkare innan du lägger om din kost! Läs mer på 1177.


Allmänna råd för en lugnare mage

Det är väldigt vanligt att kroppen reagerar på stress, brist på sömn och motion. Och stressar gör vi alla någon gång. Ibland kastar vi i oss maten, äter framför datorn eller hoppar till och med över lunchen för att spara tid. Vi kanske vaknar sent och hinner inte med frukosten, en snabb kaffe på vägen och rusar till bussen. När vi väl kommer fram till skolan eller jobbet är vi helt slut. Inte nog med det. När det är dags att gå och lägga sig är vi så stressade att vi har svårt att sova. Och magproblemen kan komma som ett brev på posten.

Några handfasta tips:

- Ät regelbundet tre huvudmåltider och gärna 2-3 mellanmål

- Låt lunchen och middagen ta åtminstone 20 minuter, gärna längre tid.

- Prova hälsosamma bakterier.

- Låt toalettbesöken ske i lugn och ro.

- Motion mår många bra av.

- Gå av någon hållplats tidigare – och ta en rask promenad den sista biten.

- Ta trapporna i stället för hissen eller rulltrappan.

- Testa yoga – det kan hjälpa många att stressa ner.

- Andningsövningar och mindfulness mår många bra av.

- Sömnen är viktig för hälsan. Försök koppla av minst en timme innan du går och lägger dig. Läs en bra bok, titta på en film du tycker om eller lyssna på lugn musik. Och stäng av mobilen i god tid innan läggdags.


 

 

 


Populära avdelningar