Ta hand om dig själv

Ta hand om dig själv! Det är et viktigt att du inte glömmer bort dig själv och dina egna behov, även om du har mycket runt omkring dig. Ingen mår bra i längden av att äta på språng på väg till bussen eller tåget. Det där med att äta i lugn och ro låter väldigt tjatigt och är kanske lättare sagt än gjort, men man mår ofta bra av det, prova! Låt lunchen eller middagen ta åtminstone 20–30 minuter, gärna längre tid. Och lägg bort telefonen och stirra inte in i dataskärmen när du äter, du kommer märka att det kan hjälpa. Om du känner att du har tid, ta en kort promenad på lunchen.

Mat när magen krånglar

Det kan sägas mer än en gång att ett gott råd när magen krånglar är att äta regelbundet, tre huvudmål och två till tre mellanmål och inte alltför stora portioner. Låt maten ta tid, sitt ner och ät i lugn och ro, kanske lättare sagt än gjort? Men det mår alla bra av, även vid IBS!

Kroppen kan inte bryta ner vissa ämnen i maten så lätt, de kan därför orsaka gas och buller i magen. Om du får besvär efter att t ex ha ätit bönor, ärter, kål och lök, prova att äta dem i mindre mängder. Tänk på att det är individuellt hur magen reagerar, men den kan vänja sig om den regelbundet får lite gasbildande mat.

Vid besvär med IBS mår många också bra av att dra ner på mängden fett i maten och se över hur mycket kaffe som slinker ner under dagen. En del provar en speciell kost – Low FODMAP – där livsmedel med vissa kolhydrater väljs bort. Dessa kolhydrater tas inte upp så lätt i tarmen och kan därför orsaka symptom som är vanliga vid IBS, som uppblåsthet, gaser, smärta och diarré. Till en början brukar vissa frukter, som äpple och päron och även grönsaker, som ärter, bönor, linser, kål och lök uteslutas. Laktos i mejeriprodukter och vissa sötningsmedel (sockeralkoholer) väljs också bort. Efterhand kan många lägga till flera av dessa livsmedel igen.

Vid laktosintolerans är det lätt att komma tillrätta med magproblemen genom att byta till laktosfria mejeriprodukter. Vissa mår bra av att bara tänka på vad de äter och använda en mindre mängd mjölkprodukter. Vad många inte tänker på då är att mjölk innehåller många olika näringsämnen som kroppen behöver och det gör även laktosfria varianter.

Rådgör alltid med en dietist eller läkare innan du lägger om din kost! Läs mer på 1177.

Allmänna råd för en lugnare mage

Det är väldigt vanligt att kroppen reagerar på stress, brist på sömn och motion. Och stressar gör vi alla någon gång. Ibland kastar vi i oss maten, äter framför datorn eller hoppar till och med över lunchen för att spara tid. Vi kanske vaknar sent och hinner inte med frukosten, en snabb kaffe på vägen och rusar till bussen. När vi väl kommer fram till skolan eller jobbet är vi helt slut. Inte nog med det. När det är dags att gå och lägga sig är vi så stressade att vi har svårt att sova. Och magproblemen kan komma som ett brev på posten.

Några handfasta tips:
- Ät regelbundet tre huvudmåltider och gärna 2-3 mellanmål
- Låt lunchen och middagen ta åtminstone 20 minuter, gärna längre tid.
- Prova hälsosamma bakterier.
- Låt toalettbesöken ske i lugn och ro.
- Motion mår många bra av.
- Gå av någon hållplats tidigare – och ta en rask promenad den sista biten.
- Ta trapporna i stället för hissen eller rulltrappan.
- Testa yoga – det kan hjälpa många att stressa ner.
- Andningsövningar och mindfulness mår många bra av.
- Sömnen är viktig för hälsan. Försök koppla av minst en timme innan du går och lägger dig. Läs en bra bok, titta på en film du tycker om eller lyssna på lugn musik. Och stäng av mobilen i god tid innan läggdags.


Populära avdelningar