Varannan svensk har nya matvanor – så anpassar du glöggminglet så det passar flera

2019.12.09

Ny statistik från Magrapporten®, Sveriges största undersökning om maghälsa, visar att varannan svensk bytt matvanor det senaste året. Här kommer tre tips på hur du förenklar inför kommande glöggmingel och julfestligheter.
Det är de yngre kvinnorna i åldersgruppen 25-30 år som är mest ombytliga, där har så många som två av tre ändrat sin kosthållning. Var tredje ung kvinna känner dessutom press från andra över vad de ska äta, och bara 4 av 10 svenskar tycker att det finns acceptans från andra för olika typer av kosthållning.

– Magrapporten® 2019 visar att matpreferenserna ändras ofta, inte minst bland unga kvinnor och det påverkar vad vi kan servera vid olika bjudningar. Därför vill vi tipsa om att det är enkelt att bjuda på sådant som passar flera; mjölk, smör eller grädde kan tex bytas ut mot laktosfritt och för att tillgodose de som föredrar helt växtbaserat finns numera många bra alternativ, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio i Sverige.


Tre goda tips från Valio för en lugnare jul:


1. Tänk nytt till glöggminglet!

Förhoppningsvis kan du känna mindre press om du bjuder på något som passar fler magar. Till glöggminglet kan till exempel vit chokladmousse gjord på laktosfri kvarg passa.


2. Till julfikat - baka lussebullar som är snälla mot magen

Om du tillhör dem som inte brukar fråga om matpreferenser och vill vara på den säkra sidan kan du baka laktosfria lussebullar alternativt lussebullar på havredryck till julfikat. Om du bakar dem med glutenfritt mjöl passar de såväl gluten- som laktoskänsliga magar.


3. LÃ¥t havredrycken ta plats pÃ¥ julbrunchen

Att bjuda på något som fungerar för fler behöver inte vara omständigt eller innebära att julkänslan försvinner. Bjud på risgrynsgröt med havredryck på julbrunchen eller julfrukosten. Genom att göra risgrynsgröten på havredryck istället kommer den att passa fler.


Fler recept som passar om du vill bjuda på till exempel laktosfritt eller vegetariskt hittar du på valio.se/recept.


För mer information, kontakta:

Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei

Mail: kalle.l@shomei.se

Mobil: 073-358 26 65


Anette Björnlund, media- och kommunikationschef, Valio Sverige AB

Mail: anette.bjornlund@valio.se

Telefon: 08-725 51 50


Fakta från undersökningen:


Svenskarnas kostvanor


  • 54 % av svenskarna har bytt kosthÃ¥llning minst en gÃ¥ng det senaste Ã¥ret
  • 65 % av kvinnor 25–30 Ã¥r har bytt kosthÃ¥llning minst en gÃ¥ng det senaste Ã¥ret


Svenskarnas inställning till hur andra borde äta


  • 39 % tycker att acceptansen är stor i samhället för olika matpreferenser/kosthÃ¥llning
  • 1 av 10 upplever press för vad/hur de ska äta i olika sammanhang
  • 28 % av kvinnor i Ã¥ldersgruppen 25–30 Ã¥r känner press för vad/hur de ska äta i olika sammanhang  


Så gör vi när vi bjuder vänner på middag


  • 43 % frÃ¥gar om eventuella allergier/kosthÃ¥llning
  • 59 % i Ã¥ldersgruppen 16–34 Ã¥r frÃ¥gar om eventuella allergier/kosthÃ¥llning
  • 72 % av unga kvinnor i Ã¥ldergruppen 25–30 Ã¥r frÃ¥gar om eventuella allergier/kosthÃ¥llning


Om undersökningen:

Valio har sedan början av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmÃ¥ende. Forskningen kompletteras med flera Ã¥terkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2019 är den fjärde upplagan och bygger pÃ¥ en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 13-19 juni 2019. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i Ã¥ldrarna 16–79 Ã¥r. Av dem var 896 personer mellan 16–34 Ã¥r, 750 personer mellan 35–55 Ã¥r och 355 personer mellan 56–79 Ã¥r. De intervjuade ingÃ¥r i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Intervjutiden var cirka 18 minuter och svarsfrekvensen 26 %.


Om Valio:

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt och dryck under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. Valio har kontinuerligt ökat försäljningen på den svenska marknaden och omsatte 2018 ca 1 170 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se


Populära avdelningar