Fortsätt till innehållet

9.12.2019

Varannan svensk har nya matvanor – så anpassar du glöggminglet så det passar flera

Lussebullar

Ny statistik från Magrapporten®, Sveriges största undersökning om maghälsa, visar att varannan svensk bytt matvanor det senaste året. Här kommer tre tips på hur du förenklar inför kommande glöggmingel och julfestligheter.

Det är de yngre kvinnorna i åldersgruppen 25-30 år som är mest ombytliga, där har så många som två av tre ändrat sin kosthållning. Var tredje ung kvinna känner dessutom press från andra över vad de ska äta, och bara 4 av 10 svenskar tycker att det finns acceptans från andra för olika typer av kosthållning.

– Magrapporten® 2019 visar att matpreferenserna ändras ofta, inte minst bland unga kvinnor och det påverkar vad vi kan servera vid olika bjudningar. Därför vill vi tipsa om att det är enkelt att bjuda på sådant som passar flera; mjölk, smör eller grädde kan tex bytas ut mot laktosfritt och för att tillgodose de som föredrar helt växtbaserat finns numera många bra alternativ, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio i Sverige.

Tre goda tips från Valio för en lugnare jul:

1. Tänk nytt till glöggminglet!
Förhoppningsvis kan du känna mindre press om du bjuder på något som passar fler magar. Till glöggminglet kan till exempel vit chokladmousse gjord på laktosfri kvarg passa.

2. Till julfikat – baka lussebullar som är snälla mot magen
Om du tillhör dem som inte brukar fråga om matpreferenser och vill vara på den säkra sidan kan du baka laktosfria lussebullar alternativt lussebullar på havredryck till julfikat. Om du bakar dem med glutenfritt mjöl passar de såväl gluten- som laktoskänsliga magar.

3. Låt havredrycken ta plats på julbrunchen
Att bjuda på något som fungerar för fler behöver inte vara omständigt eller innebära att julkänslan försvinner. Bjud på risgrynsgröt med havredryck på julbrunchen eller julfrukosten. Genom att göra risgrynsgröten på havredryck istället kommer den att passa fler.

Fler recept som passar om du vill bjuda på till exempel laktosfritt eller vegetariskt hittar du på valio.se/recept.

För mer information, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se
Mobil: 073-358 26 65

Anette Björnlund, media- och kommunikationschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se
Telefon: 08-725 51 50

Fakta från undersökningen:

Svenskarnas kostvanor

  • 54 % av svenskarna har bytt kosthållning minst en gång det senaste året
  • 65 % av kvinnor 25–30 år har bytt kosthållning minst en gång det senaste året

Svenskarnas inställning till hur andra borde äta

  • 39 % tycker att acceptansen är stor i samhället för olika matpreferenser/kosthållning
  • 1 av 10 upplever press för vad/hur de ska äta i olika sammanhang
  • 28 % av kvinnor i åldersgruppen 25–30 år känner press för vad/hur de ska äta i olika sammanhang  

Så gör vi när vi bjuder vänner på middag

  • 43 % frågar om eventuella allergier/kosthållning
  • 59 % i åldersgruppen 16–34 år frågar om eventuella allergier/kosthållning
  • 72 % av unga kvinnor i åldergruppen 25–30 år frågar om eventuella allergier/kosthållning

Om undersökningen:
Valio har sedan början av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmående. Forskningen kompletteras med flera återkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2019 är den fjärde upplagan och bygger på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 13-19 juni 2019. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i åldrarna 16–79 år. Av dem var 896 personer mellan 16–34 år, 750 personer mellan 35–55 år och 355 personer mellan 56–79 år. De intervjuade ingår i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Intervjutiden var cirka 18 minuter och svarsfrekvensen 26 %.

Om Valio:
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt och dryck under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. Valio har kontinuerligt ökat försäljningen på den svenska marknaden och omsatte 2018 ca 1 170 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se

Läs de senaste nyheterna