Socker

Vi har sammanställt ett omfattande informationspaket om socker som även innefattar rekommendationer.

På marknaden finns många olika sockerarter. Det finns ett stort urval från vitt rörsocker till indian- och karpsocker. Maten kan också innehålla naturliga sockerarter från råvaror, som fruktos i frukt och bär och naturligt socker i mjölk, laktos.

Den vanligaste anledningen till att använda socker i livsmedel och i matlagningen hemma är att addera en söt smak. Sockret i livsmedel har också andra effekter och påverkar hållbarheten, konsistensen och färgen. Sockret förstärker också den naturliga smaken i bär och frukter.

Ur näringssynpunkt får vi egentligen bara energi från socker, men det bidrar definitivt även till smakupplevelsen. De olika energihaltiga sockerarterna som man använder i livsmedel eller hemma i köket skiljer sig inte så mycket när det gäller näring att skillnaderna har någon betydelse rent näringsmässigt. Det tillsatta sockret från olika källor bör inte överstiga 10 % av den totala energin i kosten, vilket innebär cirka 50 gram i en diet på 2000 kcal per dag. Vilket socker man väljer eller om man vill ha ett helt sockerfritt alternativ är framförallt en smakfråga.

I en hälsosam kost är det bättre att försöka sluta använda socker eller använda alternativ som har mindre mängd socker eller är sockerfria.

Hälsa och välmående
Bra och dåligt socker
Hälsa och välmående
Tillsatt eller naturligt socker?
Hälsa och välmående
Guide till sockerdjungeln – få koll på skillnaderna mellan olika sorter