Tre starka nyheter i laktosfria hyllan

2020.09.08

Valio är först med att lansera en laktosfri mjölk särskilt anpassad till kaffet. Samtidigt lanserar man en ny lättare variant av favoriten laktosfri vaniljyoghurt och en laktosfri kvarg i smaken naturell.

Tillsammans med baristor har Valio tagit fram en ny unik kaffemjölk – helt utan laktos. Den har hållbarhetsbehandlats vilket gör att den går att förvara oöppnad i rumstemperatur i upp till 120 dagar. Den nya mjölken ger kaffet en rund och fyllig smak och vispas enkelt till ett fint och krämigt skum.

- Vår nya laktosfria kaffemjölk passar perfekt i dessa tider när man vill dra ner på besöken i affären. Eftersom mjölken har en lång hållbarhet, och kan förvaras utanför kylen, kan man med fördel köpa på sig och alltid ha en god mjölk till sitt kaffe hemma, säger Mikaela Österlund, Produktchef på Valio.

Familjefavoriten i lättare i tappning
Trenden mot mer hälsosamma produkter håller i sig och yoghurt med smak av vanilj har varit populärt länge. Valio har sedan tidigare den mest populära laktosfria vaniljyoghurten på marknaden. Den nya lättare varianten har endast 0,4 procent fett och 2,5 procent socker, vilket gör den nyckelhålsmärkt – ett gott och krämigt alternativ till mellanmål eller som bas i en uppfriskande smoothie. För inspirerande recept på smoothies, besök Valio.se.

Kvarg för varje tillfälle
Valios populära kvarg får nu äntligen ett nytillskott i form av en naturell kvarg med 9 procent fetthalt och kan användas både i bakning, matlagning eller äta som den är.

Produktinformation:
Nyheterna kommer att finnas från vecka 37 i dagligvaruhandeln. Rekommenderat konsumentpris för Valio laktosfri lättyoghurt Vanilj, 1 kg, 24,90 kr och Valio laktosfri mjölkdryck barista edition, 1 liter, 17,90 kr. Valio laktosfri kvarg naturell, ligger på 14,50 kr för 200 g.

För mer information eller högupplösta bilder, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se
Mobil: 0733-58 26 65

Anette Björnlund, media och kommunikationschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se
Telefon: 08-725 51 50

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck och alternativ till ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1 250 MSEK under 2019. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se.


Populära avdelningar