Tävling: Mer D-vitamin i höstmörkret

Tävling: Mer D-vitamin i höstmörkret

Den svenska sommaren var extra härlig i år. Som en bonus innebär många soldagar också mycket av den viktiga vitaminen D. Men nu börjar det bli dags för påfyllning, experterna tror nämligen att kroppen lagrar D-vitamin i max tre månader. Det innebär att augustis strålar snart är slut på lagret. Fler och fler lider av D-vitaminbrist och i de nya nordiska näringsrekommendationerna har nivån höjts för att förbättra folkhälsan. Vi bör alltså, som alltid, tänka på vad vi äter. Bra D-vitamin-källor är fet fisk, berikade mejeriprodukter och ägg. En D-vitaminfrukost skulle kunna bestå av en smörgås med makrill, ett glas mjölk, ett ägg och en stor skål Valio Eila™ fruktyoghurt. Min personliga favorit är rabarber som smakar sommar. Vad har ni för förslag? Det är just det månadens fråga handlar om: vilket är ditt tips på en D-vitaminrik ljusglimt i höstmörkret?

Skriv ditt svar i kommentarsfältet nedan senast den 29 november och du är med och tävlar om fina produkter från Iittala. Den 2 december presenterar vi tre lyckliga vinnare.

Hälsningar Åsa

Kommentarer

Linda H skriver:

Börja dagen med en skål Valio
Börja dagen med en skål Valio rabarberyoghurt som även är min favorit för att sedan försöka vara utomhus i minst 30 min för att få frisk luft och förhoppningsvis lite solljus på sig. Dagen fortsätter sedan med ett stort glas mjölk och en roman under favoritfilten

Anne skriver:

D-vitamintips
Till frukost äter jag ofta rågbröd med ägg och makrill,sill eller lax samt Valios Eila naturell lättyoghurt med mysli och bär. Tar en D-vitamintablett under vintertid 6 månader. Är också ute så mycket som möjligt. Brukar också ha två fiskdagar i veckan och oftast blir det lax då.

Carina Ekelund skriver:

Tävling: mer D-vitamin
Röd grapefrukt / citron/ ananas

Kristina Turesson skriver:

Gå aldrig förbi hyllan med
Gå aldrig förbi hyllan med Valio produkter i butiken. Så enkelt är det!

charlotta hellström skriver:

min D-vitamin kick
Älskar att vara ute årets alla månader så här fram på hösten innan snön kommer är det dock svårare att hitta på bra aktiviteter med barnen. Men vi har kommit på att fika och leta skatter kan man göra hela året...Vi packar picknick korgen med ägg mackor, mackor med makrillfile, god Valio yoghurt och varm choklad och ger oss ut i skogen. Just nu letar vi vackra kottar och pinnar, mossa och grenar inför julen. Härligt och skönt och säkert en dos av vitaminer.

Elisabeth Reich skriver:

valio morgondryck
Är du , varje gråtrist morron, hopplöst trött ? ---Mixa Valio rabarberyoghurt med skurna apelsiner, bananer, druvor, ananas och kivi ..och hela ditt jag känns pånyttfött !

Petra björk skriver:

D-vitamin
Jag tycker det vore en bra ide att tillsätta d-vitamin i bröd, eftersom de allra flesta någon gång under dagen äter en smörgås. Nyttigt och bra för alla åldrar, vare sig du är ett barn eller bor på äldreboende.

Lindqvist skriver:

D vitamin i bröd
Snart kommer d vitamin i bröd. Detta uppkommer genom en teknik att belysa bröd med UV eller enkelt uttryckt sola brödet.

margareta skriver:

D-vitamintips
Jag tröttnade på att gå upp i mörkret, åka tunnelbana till jobbet i mörkret, sitta inomhus och jobba och sen samma mörker hemåt igen. Tog helt enkelt fram cykeln, satte på dubbdäck och cyklar till o från jobbet, får på så sätt en dos dagsljus både på dit- och hemvägen, därtill frisk luft och motion, bara win-win!

Titti skarp skriver:

tävling
hej mitt enkla tips är att jag köper en burk Apoteket D- vitamin det får mig pigg och så älskar jag valios yoghurt så klart ingen kan missa dessa godingar

Gabriella skriver:

Ta vara på alla solstrålar,
Ta vara på alla solstrålar, ta en härlig nypa luft under kaffepausen eller lunchen! Vänd ansiktet mot solen och låt de äppelröda kinderna få en dos av glädje!

Kristina Gustafsson skriver:

En macka med makrill och
En macka med makrill och majonäs till frukost.(Låter konstigt men är supergott) Att unna sig en ostbricka till kvällen. Lågt GI och massor med D-vitamin!

Helena Bertilsson skriver:

Något som är riktigt gott är
Något som är riktigt gott är att göra en röra på någon rökt fet fisk som varmrökt lax eller regnbåge. Blanda med lite creme fraiche, purjolök och citronpeppar och man har ett nyttigt och smaskigt tilltugg att ha till morgonmackan eller lunchpastan. Det passar också bra till hårdkokt ägg och avocado.

Elin Widerdal skriver:

Tävling
Ingenting slår en utlandssemester under vintermånaderna. Ät en härlig frukost på verandan i ett varmt land och ladda på D-vitamindepåerna.

Eva Andersson skriver:

frukost
Tända ljus, en kopp grönt te, en havresmörgås med ost och som höjdpunkt en tallrik Valio yoghurt med Blåbär. Då har jag dessutom fått i mig blåbär som är bra för synen!

Eva Andersson skriver:

tävla med d-vitamin
Tända ljus, en kopp grönt te, en havresmörgås med ost och som höjdpunkt en tallrik Valio yoghurt med Blåbär. Då har jag dessutom fått i mig blåbär som är bra för synen!

Maria Wisén skriver:

D-vitamin
Tipsar om att röra ner ett ägg i havregrynsgröten, godare, värmande och mer D-vitamin! Perfekt!

annica sundström skriver:

tävling
youghurt smaksatt med kanel och kardemumma smakar juligt och gott-nyttiga flingor med nötter på gör tallriken komplett.

Anneli P skriver:

En D-vitaminrik ljusglimt i
En D-vitaminrik ljusglimt i December är att göra sin egen ostkaka, den gör man av både mjölk och ägg så i en ostkaka finns det massor av D-vitamin, och serverar man ostkakan med grädde så får man ytterligare D-vitaminer!

Ingegerd Rönnlid skriver:

Vinn priser från Iittala
Min D-vitaminlunch består av en tallrik A-fil med blåbär, två skivor rökt lax, en omelett med kantarellstuvning och ett glas mellanmjölk. Supergott och nyttigt!

Helena i Uppsala skriver:

Barndomens fiskleverolja
När jag var liten på 50-talet hade alla ungarna på gården livstycken men utan vidhängande strumpor. De fungerade som en slags väst. Pippi Långstrump hade också det klädesplagget. Dessutom fick vi en tesked mycket illasmakande fiskleverolja varje dag för det skulle visst vara bra. Idag är jag lite mer sofistikerad och intar mitt D-vitamin genom utlandsresor till solen undan vårt höstmörker och att festa på lax och ibland tonfisk. Det är mycket godare!

Jan skriver:

Här kommer min D-vitamin meny
Här kommer min D-vitamin meny, det är bara att välja vad som passar bäst: http://matkalkyl.se/naringsamnen41.php

sus skriver:

Energirik smootie
En smootie med Valio vaniljyogurt, en matsked havregryn, ett rått ägg, 1/2 dl blåbär. Mixas i blender. Njut!!!

Sibylle Ekengren skriver:

20 minuter utomhus mitt på
20 minuter utomhus mitt på dagen oavsett väder gör att man piggnar till och får det ljus man behöver för att "överleva" den mörka årstiden. Vill man promenera dessa 20 min får man ju motion också.

Irene Larsson skriver:

D vitamin
jag plockar fram blåbär och hallon från sommarens skörd och blandar med yoghurt.

Eva-Lotta Persson skriver:

Ät mycket nötter, det är både
Ät mycket nötter, det är både nyttigt och gott!Ev

Anja Lennartsson skriver:

D-vitamin
Helst skulle vi vilja resa till sol o värme, men barnen får inte ledigt från skolan Detta gör att vi äter bra mat och är ute på alla träningar i ur o skur istället. Vi gör goda såser av yoghurt, äter mer fisk och grönsaker. Frukosten är stående yoggi med musli som innehåller solroskärkor och massa nötter och nyttigheter.

Kajsa Engdahl skriver:

D-vitaminer
Med gyllenbruna pannkakor gjorda på ägg, vetemjöl, mellanmjölk och margarin får du mycket D-vitaminer och supersmak på maten så både stora och små snabbt tömmer faten.

Eva Martinsson skriver:

En långweekend i solen ger
En långweekend i solen ger energi som håller mig påfågel tills vårsolen kikar fram.

Sahra Florén skriver:

Prioritera! Tänk igenom vad
Prioritera! Tänk igenom vad du vill ska hända i livet ,tappa inte farten bara för att det är höst och vinter. Prioritera och sätt upp mål och tankar på vad du vill ska hända och stäng inte in dig utan njut av livet!

Daniella Larsen skriver:

Varmrökt ål med potatis och
Varmrökt ål med potatis och en kall öl till det :)

jenny johansson skriver:

Även om solen inte alltid
Även om solen inte alltid tittar fram, var positiv till detta underbara vackra land. Hitta ljusglimtarna och sprid dem omkring dig, så alla får en dos av det. Goda smootis berikad med D-vitamin från valio, yoghurt mjölk fil el nått annat gott. Njut av livet och må nu så gott =)

Hanna N skriver:

D-vitaminfrukost med räksmörgås!!
Valios yoghurt sommarbär och en rejäl räkmacka med mycket ägg och räkor är min heta tips.

Susann Björnström skriver:

Hej! Sommaren i Kiruna var
Hej! Sommaren i Kiruna var den solfattigaste, i mitt mannaminne i alla fall! Regn och kyla varje dag. Så extra D-vitamin behövdes tidigt här uppe! För egen del så äter jag ägg och makrill till frukost och ALLTID laktosfri Greek yoghurt med citron eller persika. Jag är sjukt beroende av denna lilla yoghurtburk. Ja, jag äter den även under dagen och till kvällen. Den är så gooooood! Med vänliga hälsningar från norr! //Susann :D

Anneli skriver:

Äppelkaka med kanel
Äppelkaka med kanel

Dans skriver:

D-vitamin!
Långa långsamma promenader med någon du håller kär, ger livskraft. Jag går med frugan varje dag. Helst vill man ju att det ska vara soligt och sådär knastrande sprakande kallt, men man kan ju inte alltid få det man önskar. Vi äter mycket fisk men äter även D-vitaminer extra. Och jag känner mig pigg och rask. Men mycket beror nog på kärleken... :D

Maria skriver:

Det är utan tvekan
Det är utan tvekan kantareller! Mer höstaktig vitaminglimt får man leta efter!

yvonne skriver:

d-vitamin
fly höstmörkret till värmen och ljuset

pernilla törnqvist skriver:

d-vitamin
valio vanilj yoghurt med lite keso hackade nötter och färska bär till det en kopp rykande kaffe! mumms kan inte bli en bättre start på dagen

Johanna Sjölund skriver:

D-vitamin.
Jag har en överenskommelse med mig själv, varje dag det är lite sol tar jag en kort liten promenad på lunchrasten för att få lite sol, jätteskönt!

Annica skriver:

Smak!
Åka utomlands!

Anne-Louise Andersson skriver:

D-vitaminrik ljusglimt i höstmörkret
Ut i naturen så mycket som möjligt speciellt när det är fina soliga dagar. Sug in så mycket som möjligt av solljuset, vilket bidrar till D-vitaminbildandet. Lägger också till en härlig frukost av Valio Yoghurt, ägg och leverpastejmacka, så får jag alla ingredienser för ett D.vitaminberikat liv

Elisabeth Johnson skriver:

En fin supé där lax och
En fin supé där lax och smarrig glass finns me´. Levande ljus och servetter i linne. Det ger stämning i sinne och D-vitaminer där inne.

Barbro Johnson skriver:

Frukost med D vitamin
Limpsmörgås med lättmargarin och sillbitar som pålägg. Sill är en D vitaminkälla och väldigt gott på limpa! Till det ett kokt ägg och ett glas Valio laktosfria mellanmjölk för extra känslig mage.

Zaiga Holm skriver:

D-vitamin
Frukost med youghurt, smörgås, ägg och frukt är en bra start på dagen. Mitt tips är att välja lax eller makrill som pålägg på smörgåsen. Makrill i tomat och rökt lax är jättegott. Gillar du sill så är en äggsmörgås med sill på toppen jättegott och en bra D-vitaminkälla. Sist men inte minst var utomhus i dagsljuset en stund varje dag, ljuset gör oss alla gott.

Zaiga Holm skriver:

D-vitamin
Frukost med youghurt, smörgås, ägg och frukt är en bra start på dagen. Mitt tips är att välja lax eller makrill som pålägg på smörgåsen. Makrill i tomat och rökt lax är jättegott. Gillar du sill så är en äggsmörgås med sill på toppen jättegott och en bra D-vitaminkälla. Sist men inte minst var utomhus i dagsljuset en stund varje dag, ljuset gör oss alla gott.

Katja skriver:

Njuter lite extra
Jag njuter som vanligt av Valios D-vitaminberikade produkter, lite extra mycket kanske. Ett enkelt och framför allt gott sätt att få i sig D-vitamin tycker jag :)

Micke Lindholm skriver:

Då D-vitamin har en
Då D-vitamin har en uppiggande effekt är Det så här års smart, gott och helt perfekt att äta äggröra och Valios jorDgubbs-yoghurt ofta, samtiDigt som man kan njuta av att det sommarminnen Dofta!

Katarina Säll skriver:

Tävling: Mer d-vitamin
En omelett med makrill eller varför inte inlagd sill? Min favorit är dock kalles kaviar på hårt bröd med skivat kokt ägg och varm mjölk därtill! Trots ett ägg varje dag så slinker även d-vitamin i form av tablett ner i min mage

Angelo Vanasia skriver:

Ta en vintersemester och åk
Ta en vintersemester och åk till Medelhavet.

Sidor

Lägg till ny kommentar

Valiobloggen

Hej och välkommen till Valios blogg. Detta är ett av många forum där vi tillsammans med dig vill inspirera, förmedla kunskap och berätta om nyheter.

RSS

Populära inlägg

Senaste från bloggen

Arkiv

Konsumentkontakt

Telefon
020 - 725 515

Våra telefontider är

Måndag - fredag 08:00 - 12:00

Populära avdelningar