Skillnad på fibrer och fibrer

Prebiotika är olika slags fibrer som finns i vår mat och som ger näring till de goda bakterierna i tarmen. De stimulerar också tillväxten av de nyttiga bakterierna och utgör tillsammans en större hälsoeffekt än var för sig. Det finns två sorters fibrer, de som kan tas upp av kroppen och de som bara delvis kan tas upp av kroppen. De kallas lösliga och olösliga fibrer.

Lösliga fibrer kan tas upp av kroppen och göra nytta som till exempel att sänka kolestorolet i blodet. Finns bland annat i frukt, grönsaker och havrekli.

Olösliga fibrer tas bara delvis upp av kroppen men hinner göra mycket bra på vägen, till exempel som näring till de nyttiga bakterierna i tjocktarmen. Finns bland annat i vete och råg.

Fibrer för maghälsan

Kostfibrer är viktiga för att tarmen ska fungera normalt. För den som har trög mage är det till exempel viktigt med fibrer och att dricka mycket vatten. Fiberrika livsmedel ger större mättnadskänsla och minskar småätande vilket kan bidra till att hålla vikten. För vuxna och barn från tre år är rekommendationen 25 – 30 g kostfibrer per dag, enligt Livsmedelsverket. Kostundersökningar visar att genomsnittssvensken får i sig bara drygt hälften (15 – 20 g) av vad de behöver.

Öka ditt fiberintag genom att äta mer grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt, bär, råg- och havreprodukter. Gärna med fullkorn.


Populära avdelningar