FODMAP - kostråd för IBS-magar

Om du har blivit diagnostiserad med IBS lider du av en funktionell mag-tarmsjukdom. Det är en vanlig sjukdom i Sverige som det inte finns något botemedel för. Däremot har forskning visat att det finns vissa livsmedel som ställer till mer besvär än andra - dessa kallas för FODMAPs.

Vad betyder FODMAP?

FODMAPs och står för fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides and Polyols. Dessa namn säger kanske inte säger dig särskilt mycket, men man kan säga att de är kolhydrater som har kort sockerkedja och inte kan tas upp lika lätt av våra tarmar.

Kolhydraterna ökar vätskeutsöndringen i tarmen och bakterier som finns i tarmen kan använda dessa kolhydrater (FODMAPs) som en energikälla genom fermentering. Fermentering är en jäsningsprocess som bildar gaser och korta fettsyror. Denna jäsningsprocess, som vanligtvis påvisar goda hälsoeffekter, ökar besvären hos personer som lider av IBS. Besvären kan vara allt från buksmärtor till uppblåsthet och gaser.

FODMAP lista

Vad ska du välja bort om du lider av IBS och vill testa FODMAP?

  • Fruktos: Du ska undvika vissa frukter som innehåller hög halt av fruktos (fruktsocker) så som äpplen och päron, melon och torkad frukt. Banan, apelsin och jordgubbar innehåller lägre halter av fruktsocker så dessa är helt okej att äta.
  • Laktos: Du ska även försöka att undvika laktos (mjölksocker). Det betyder alla mjölkprodukter från ko, får och get. Laktosfria produkter och hårdost är bättre för en känslig IBS-mage.
  • Kostfiber: Kostfiber är en annan grupp kolhydrater som du ska undvika. Livsmedel som innehåller kostfibrer är till exempel vissa nötter, kål, sparris, ärtor samt böner, linser och lök. Du ska också undvika vete- och råg. Alternativa livsmedel är ris, potatis, havrebaserade produkter samt grönsakerna zucchini, morot och tomat.
  • Sötningsmedel: Den sista gruppen att undvika är sötningsmedlet xylitol och sorbitol som finns i godis och tuggummi. Alternativa produkter att testa är produkter med andra sötningsmedel eller livsmedel som innehåller en mindre mängd socker.

FODMAP dieten

Att testa FODMAP-dieten kan innebära många förändringar i din kost. Ta kontakt med en dietist och be om hjälp att komma igång. Kanske är det så att du bara är känslig mot vissa livsmedel, och då är det ju onödigt att ta bort alla FODMAPs från din kost. Tillsammans med en dietist kan du få hjälp med att reda ut vad som fungerar för just dig.

Vägen till en bättre maghälsa

Magproblem kan orsakas av många olika faktorer, som obalans i kost, motion och stressnivå. Det kan även härledas till en enskild faktor som att vara laktosintolerant eller lida av IBS-mage. Läs mer om hur du kan få en bättre maghälsa!

Mer om Maghälsa
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra er användarupplevelse och samla in användarstatistik. Genom att fortsätta att använda webbplatsen godkänner ni att vi använder cookies.Läs hela Valios integritetspolicy ›