Näringsbehov genom livet

Näringsbehovet varierar under en människas livstid och intaget av näring bör anpassas efter det stadie i livet du befinner dig i.

Näringsbehov förändras och utvecklas

Ett barn som får med sig sunda kostvanor från tidig ålder får bättre förutsättningar för att bibehålla en sund livsstil längre fram i livet. Under åren då jobb eller skola tar mycket tid är det extra viktigt med en regelbunden och varierad kost och på äldre dagar kan det på grund av minskad aptit finnas behov av en lite mer proteinrik mat.

Under speciella perioder i livet, som under graviditet och amning, bör vissa livsmedel uteslutas helt från kosten.

Här kan du läsa om hur näringsbehovet skiljer sig genom livets olika stadier.

Barn och bebisar

Under den allra första tiden i livet är bröstmjölken den viktigaste näringskällan. Under de första sex månaderna bidrar bröstmjölken med all den näring som bebisen behöver med undantag från tillskott av D-vitamin. Amning kan vara ett praktiskt, billigt och mysigt sätt att mata den nyfödde, men det är långt ifrån alla mödrar som känner så och amningen kan ibland kännas påfrestande för kroppen och psyket. I dessa fall finns det modersmjölksersättningar som kan ersätta eller komplettera amningen.

Ungdomar och tonåringar

Barn och ungdomar i tonåren behöver extra mycket näring, sömn och motion för att kroppen ska kunna växa och utvecklas. Som förälder till barn och ungdomar är det extra viktigt att vara en god förebild gällande kosthållning eftersom de gärna tar efter vanor från de vuxna i sin närhet. I denna spännande men också känslomässigt omtumlande ålder är det viktigt med en regelbunden och varierad kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Den klassiska tallriksmodellen är en bra riktlinje att följa för denna åldersgrupp.

Vuxna

För personer som befinner sig i medelåldern kan en hälsosam kost, vardaglig motion och god sömn förebygga risken för olika sjukdomar. Detta är ofta en tid i livet då fokus ligger på barn och/eller karriär men trots det får den egna hälsan inte glömmas bort. Näringsintaget under en dag bör komma från frukost, lunch, middag och 1-2 mellanmål. Regelbundna måltider hjälper dig att behålla en jämn blodsockernivå vilket håller ditt humör och fokus på topp under dagen!

Graviditet och amning

Under en graviditet och under tiden då barnet ammar finns det rekommendationer kring vad man som mamma bör utesluta från sin kost för att fostrets tillväxt inte ska påverkas negativt. Det näring modern får i sig påverkar barnets utveckling men lika viktigt är det att äta råvaror med hög kvalitet för moderns eget välbefinnande. Regelbunden och näringsrik kost är att rekommendera. Var noga med att läsa på om vilka livsmedel som bör undvikas under denna period i livet för ditt och barnets välmående.

Seniorer

I och med att man blir äldre påverkas kroppens funktioner och näringsbehoven förändras med åren. Hur kroppen påverkas av åldern är väldigt individuellt och i detta livsstadie är det viktigt att lyssna på sin kropp och anpassa kost och daglig motion därefter. Det är vanligt att kroppens muskelmassa och styrka försämras vilket gör att det blir viktigare att äta energirik och proteinrik kost för att bibehålla muskelstyrkan. Kvaliteten på råvarorna är av högre vikt än portionsstorlek. Mejeriprodukter kan bidra med ett naturligt tillskott av protein samt med D-vitamin, kalcium och B-vitamin. En ostmacka kan därför vara ett bra exempel frukost eller mellanmål!

Näringsämnen ger oss energi

Under årens lopp är vår kropp ständigt i behov av näring för att vi ska kunna växa och må bra. Näringen vi får i oss kommer från olika typer av näringsämnen så som protein, kolhydrater och fetter. Läs mer om dessa och vilka funktioner dessa näringsämnen bidrar med till vår kropp.

Mer om näringslära
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra er användarupplevelse och samla in användarstatistik. Genom att fortsätta att använda webbplatsen godkänner ni att vi använder cookies.Läs hela Valios integritetspolicy ›