Laktos i mat

Att vara laktosintolerant behöver inte betyda mjölkfritt!

Olika mängd laktos

Vad som kan vara bra att veta är att symptomen vid laktosintolerans är individuella och kan variera. En del får väldigt ont i magen medan andra får lindriga besvär. Man kan uppleva att man tål mycket laktos ena dagen och bara lite en annan. Besvären kan bero på hur mycket laktos maten innehåller i förhållande till förmågan att bryta ner laktos. Måltidens sammansättning kan också påverka hur man reagerar.

Läs mer om laktosintolerans på 1177 Vårdguiden och kontakta sjukvården om du misstänker att du har laktosintolerans.

Många laktosfria mejeriprodukter

Idag är det enkelt att laga god mat som passar hela familjen. Alla kan äta laktosfritt oavsett om man är laktosintolerant eller inte. För den som är laktosintolerant eller laktoskänslig är mängden laktos man kan äta utan att få besvär högst individuellt. Därför har vi sammanställt en lista - som du hittar lite längre ner på sidan - där du enkelt ser hur mycket laktos vanliga livsmedel innehåller.

Mängden laktos varierar

Som du vet innehåller mjölk laktos och det finns laktos i mesost och messmör men däremot innehåller lagrad hårdost i princip ingen laktos alls. Hur mycket laktos man tål utan att få problem med magen varierar från person till person och kan till exempel bero på hur mycket laktasenzym som finns i tarmen och hur lång tid tar det för maten att passera genom magen och tarmen. Matens sammansättning har också betydelse.

Så här mycket laktos innehåller olika livsmedel (g per 100 g)

>6 g >3 g 1 - 3 g 0,1 -1 g < 0,1g < 0,01g
Mesost Glass Konfektyrer* Fetaost Grönmögelost Laktosfria produkter
Messmör Mjölk Vispgrädde Leverpastej* Knäckebröd* Hårdost
Pulver till vissa vällingar och grötar* Opastöriserad mjölk Créme Fraiche Låglaktosprodukter Majonnäs Mjukost
Mjölkchoklad Getmjölk Keso (cottage cheese) Margarin/matfett Vitmögelost Mjölkfritt margaring/matfett
Nougat* Filprodukter Pannkaksmix* Mozzarella Gräddersättning Ströbröd
Viss müsli* Gräddfil Färskost Kafferbröd* Dressingar
Potatismospulver* Kaffegrädde Halloumi Smör
Kryddblandningar* Kvarg Korv* Potatis- och majschips*
Torra såsmixer* Lättmajonnäs Grahamsbröd och franskbröd*
Yoghurtgodis Maränger tillverkade av skummjölk
Mjukost med mjölkpulver
Yoghurt
Chips Sourcream

Tabellvärdena ovan bygger på information från Livsmedelsverket. * som innehåller mjölk. Om mjölk ingår i ett livsmedel ska det anges i ingrediensförteckningen. Se ingrediensförteckningen på respektive produkt för att få korrekt information.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra er användarupplevelse och samla in användarstatistik. Genom att fortsätta att använda webbplatsen godkänner ni att vi använder cookies.Läs hela Valios integritetspolicy ›