Robert Auselius ny vd för Valio Sverige

2020.09.02

Den första september tar Robert Auselius över som vd för Valio Sverige. Han har en gedigen erfarenhet från olika roller inom Nestlé koncernen och kommer närmast från en landschefsroll i Finland. Uppdraget blir att fortsätta den framgångsrika resan för Valio, där den genomsnittliga tillväxten legat på 11% per år sedan bolaget startades 1994.


Robert AuseliusUnder Roberts ledning på Nestlé ökade företagets marknadsandelar inom flera snabbt växande kategorier såsom varma drycker och vegetariska måltider. En erfarenhet som behövs för att Valio ytterligare ska kunna stärka positionen inom laktosfritt och för att öka tillväxten i övriga kategorier såsom exempelvis växtbaserat mejeri där man lanserat Valio Oddlygood. Ett annat viktigt område som genomsyrar all Valios verksamhet är hållbarhet, där Valios mål är att bli helt koldioxidneutrala 2035.

- Målet att bli helt koldioxidneutrala redan till år 2035 är ambitiöst och vi måste vara ödmjuka inför kommande utmaningar. Med en fortsatt utveckling av våra metoder, ett vetenskapligt tillvägagångssätt och i ett nära samarbete med kunder, leverantörer och partners, är jag övertygad om att vi kommer att nå dit, förklarar Robert.


- Jag ser verkligen fram mot att få träffa alla på Valio och lära känna dynamiken i mejeribranschen. Branschen är i ständig förändring och konkurrensen är hård, så det är viktigt att vara steget före både när det gäller långsiktiga strategier och åtgärder på kort sikt. Det jag kan tillföra är min passion för lagarbete och en sann segervilja, som ska bidra till fortsatta framtida framgångar för Valio i Sverige, avslutar Robert.

Robert tillträder sin post på Valio den första september och tar över efter Pekka Tola, som går vidare till en ny roll inom Valio-koncernen i Finland.

Robert Auselius LinkedIn-profil.

För mer information eller högupplösta bilder, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se
Mobil: 0733-58 26 65

Anette Björnlund, media och kommunikationschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se
Telefon: 08-725 51 50

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck och alternativ till ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1 250 MSEK under 2019. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se.


Populära avdelningar