Laktosfritt, vegetariskt eller glutenfritt? Olika är det nya normala

2019.11.07

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll förekommer det allt oftare olika önskemål kring maten. Vi lagar varianter av samma rätter, eller serverar helt olika maträtter på middagsbordet. Det visar ny statistik från Magrapporten® 2019, Sveriges största undersökning om maghälsa genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Valio. 
4 av 10 hushÃ¥ll har tvÃ¥ eller flera olika kosthÃ¥llningar kring maten och nästan 1 av 5 hushÃ¥ll uppger att förändringen har skett bara det senaste Ã¥ret. Hur löser hushÃ¥llen med mÃ¥nga önskemÃ¥l sina middagar dÃ¥? Jo, 6 av 10 hushÃ¥ll uppger att de serverar olika eller delvis olika maträtter medan 1 av 4 lagar nÃ¥got som passar alla.  


– Vanligtvis är det den sociala kontexten som beslutar om vad du äter. Med kollegorna äter du på ett sätt, med vännerna på ett annat och hemma på det sätt som familjen äter. Men när vi blir mer individuella i vad vi äter, förvandlas hemmet till en fristad där maten anpassas för att passa allas olika önskemål kring mat, säger Richard Tellström, måltidsforskare och etnolog.

Laktosfritt eller växtbaserade alternativ snart i vartannat hem

När det kommer till att handla olika mejeriprodukter uppger drygt hälften av hushållen med olika kosthållning att de anpasssar inköpen av produkter till familjen. Knappt hälften uppger att de har laktosfri mjölk eller ett växtbaserat alternativ till mjölk hemma i kylskåpet. Orsakerna till varför vi använder olika typer av mjölk är flera. Enligt Magrapporten® är den främsta anledningen till att köpa laktosfri mjölk att magen ska må bra, medan de flesta använder växtbaserade alternativ för miljöns skull.


– Vi ser i försäljningsstatistiken att fler överger den ordinarie mjölken för laktosfria eller växtbaserade alternativ. Idag finns många alternativ i mejerihyllan, och vi tycker att man ska välja det som man själv mår bra av, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio.

Tips pÃ¥ maträtter som passar mÃ¥nga olika önskemÃ¥l hittar du pÃ¥ valio.se, till exempel en vegansk lasagne gjord pÃ¥ havredryck. 


För mer information, kontakta: 

Elin Mattsson, presskontakt pÃ¥ Valios kommunikationsbyrÃ¥ Shomei 

Mail: elin.m@shomei.se

Mobil: 070-660 59 58

Anette Björnlund, media- och kommunikationschef, Valio Sverige AB 

Mail: anette.bjornlund@valio.se

Telefon: 08-725 51 50 

 

Fakta från undersökningen:
•    37 % av svenskarna med mer än en person i hushÃ¥llet, uppger att de har tvÃ¥ eller flera sorters kosthÃ¥llning i hushÃ¥llet

•    16 % av svenskarna med mer än en person i hushÃ¥llet, uppger att matpreferenserna i hushÃ¥llet har blivit mer olika det senaste Ã¥ret


Middagen i hushåll med olika kosthållning

•    58 % av hushÃ¥llen som har olika kosthÃ¥llning i hemmet löser middagen med olika eller delvis olika maträtter

•    43 % av hushÃ¥llen som har olika kosthÃ¥llning hÃ¥ller sig till endast en maträtt när det ska lagas middag 

•    25 % av hushÃ¥llen som har olika kosthÃ¥llning lagar nÃ¥got som passar alla


Mejeriprodukter* i hushåll med olika kosthållning

•    53 % köper olika mejeriprodukter till hushÃ¥llet

•    46 % köper samma mejeriprodukter till alla i hushÃ¥llet

•    45 % har laktosfri mjölk eller ett växtbaserat alternativ till mjölk i kylskÃ¥pet


* med mejeriprodukter avses här vanligt mejeri, laktosfritt respektive växtbaserade alternativ.


Topp 5 – främsta anledningarna till att köpa laktosfri mjölk  

1.    Magen mÃ¥r bra – 45 %

2.    Köper till nÃ¥gon annan i mitt hushÃ¥ll – 29 %

3.    LÃ¥ng hÃ¥llbarhet – 26 %

4.    NÃ¥got som alla kan dricka – 16 %

5.    MÃ¥r bra i helhet – 10 % 


Topp 5 – främsta anledningarna till att köpa växtbaserat alternativ till mjölk

1.    För miljöns skull – 46 % 

2.    För djurens skull – 38 %

3.    God smak – 37 %

4.    Magen mÃ¥r bra – 29 % 

5.    LÃ¥ng hÃ¥llbarhet – 24 %

 
Om undersökningen: 

Valio har sedan början av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmÃ¥ende. Forskningen kompletteras med flera Ã¥terkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2019 är den fjärde upplagan och bygger pÃ¥ en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 13-19 juni 2019. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i Ã¥ldrarna 16–79 Ã¥r. Av dem var 896 personer mellan 16–34 Ã¥r, 750 personer mellan 35–55 Ã¥r och 355 personer mellan 56–79 Ã¥r. De intervjuade ingÃ¥r i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Intervjutiden var cirka 18 minuter och svarsfrekvensen 26 %. 

Om Valio:

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt och dryck under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. Valio har kontinuerligt ökat försäljningen på den svenska marknaden och omsatte 2018 ca 1 170 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se

 


För mer information om maghälsa

Populära avdelningar