Vad är D-vitamin bra för?

Vitamin D har flera olika funktioner i kroppen. Vitamin D behövs för absorption av benmineraler, kalcium och fosfor, och för att de ska bygga ett starkt skelett.

Dessutom har vitamin D många andra funktioner i kroppen. En bra nivå av vitamin D hjälper till att upprätthålla normalt immunförsvar, vilket främjar immunförsvarets normala funktion. Vitamin D behövs också för bidra till en stark muskelfunktion.

Hälsopåståenden om vitamin D

Europeiska kommissionen har godkänt flera hälsopåståenden för D-vitamin. De är kopplade till bland annat absorption av kalcium och fosfor, normalt tillstånd hos skelettet, tänderna och musklerna samt immunförsvaret. Godkända hälsopåståenden kan göras för livsmedel som är källor till det aktuella näringsämnet, det vill säga som uppfyller näringsämnets minimimängd som anges i EU-förordningen. För vitamin D är denna lägsta nivå 0,38 µg/100 g i drycker och 0,75 µg/100 g i andra livsmedel.

Hälsopåståenden godkända för vitamin D

  • Vitamin D främjar normal absorption/användning av kalcium och fosfor.
  • Vitamin D främjar normala kalciumnivåer i blodet.
  • Vitamin D hjälper till att hålla skelettet normalt.
  • Vitamin D hjälper till att upprätthålla normal muskelfunktion.
  • Vitamin D hjälper till att hålla tänderna normala.
  • Vitamin D främjar immunsystemets normala funktion.
  • Vitamin D behövs i celldelningsprocessen.

Källa: EU-kommissionens förordning Nr 432/2012.

Faktorer som kan leda till D-vitaminbrist

På Sveriges breddgrader får vi inte lika mycket sol som i områden runt ekvatorn. Dessutom förhindrar täckande kläder D-vitaminsyntesen på sommaren. Etniska dieter innehåller inte nödvändigtvis lika mycket D-vitaminberikade mejeriprodukter och näringsfetter som den svenska kosten.

D-vitaminbrist är också vanligt hos äldre. De är sällan utomhus, även på somrarna, och har då ofta täckande kläder. Dessutom minskar hudens förmåga att producera D-vitamin när den åldras: För en 70-åring producerar den bara cirka 30% av den mängd som en ung person producerar.

I andra befolkningsgrupper bör man se över sitt D-vitaminintag, om man inte konsumerar tillräckligt med D-vitaminberikade mejeriprodukter (cirka 5 dl/dag) och kostfetter. Det är viktigt för veganer och personer som följer dieter för viktminskning att säkerställa tillräckliga D-vitaminkällor i sin kost.

Hälsa och välmående
B-vitaminer
Hälsa och välmående
Vitamin C
Hälsa och välmående
Vad är kalcium bra för?