Skillnaden mellan olika mjölksyrabakterier

Visste du att en hälsosam tarmflora ger oss bättre förutsättningar att stå emot yttre påfrestningar, sjukdomar och infektioner? Tarmfloran mår bra av mjölksyrabakterierna som bland annat finns i yoghurt, syrade grönsaker samt tillsätts som probiotika i olika produkter.

Intresset för hur bakteriefloran i vår mag- tarmkanal påverkar vår hälsa är stort. Kanske för att en hälsosam tarmflora gör att vi lättare står emot yttre påfrestningar, sjukdomar och infektioner. Just mjölksyrebakterier används dels för att göra t.ex yoghurt eller syrade grönsaker och dels tillsätts de som probiotika i olika produkter för hälsans skull!

Probiotika

När det står “probiotika” eller specifika mjölksyrabakterier på förpackningen innebär det att man har tillsatt ytterligare nyttiga bakterier. Det råder intensiv forskning kring probiotika och vilken effekt det har på människokroppen. Forskare på Karolinska Institutet, som skrivit boken ”Magen – bakterier, buller och brak, tror att vi i framtiden kommer ha ”Tarmvårdscentraler” för att kontrollera vår tarmfloras sammansättning i syfte att minska frekvensen av allergier, tarmsjukdomar, IBS etc.

Exempel på hälsoeffekterna av probiotika:

  • Förkortar symtomen av infektion i tarmarna
  • Det minskar risken för biverkningar vid behandling med antibiotika

Andra områden där probiotika används och/eller studeras i vetenskapliga studier är:

  • För att hjälpa människor med laktosintolerans
  • För att minska risken för turistdiarré
  • För att underlätta personer med matsmältningsbesvär, dyspepsi eller colon irritable (IBS)
  • Minska risken för allergi hos spädbarn och småbarn
  • Tarmflorans effekt på metabola syndromet (övervikt, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar).

De stora stammarna

Av de probiotikaprodukter som säljs i vanliga livsmedelsbutiker i Sverige är nästan alla mjölkbaserade bakterier. I flertalet stammar ingår antingen laktobaciller (mjölksyrabakterier) eller bifidobakterier. Dessa påverkar oss på olika sätt i magen och tarmen och det forskas intensivt på hur de påverkar vår hälsa på olika sätt.

Yoghurt och syrade livsmedel

Yoghurt är en uråldrig produkt där just mjölksyrabakterier används för syrning. Bakterierna i yoghurt förbrukar mer laktos, mjölksocker, och därmed blir den syrligare än t ex filmjölken. Det är därför laktosintoleranta till exempel tål yoghurt bättre då det innehåller mindre laktos jämfört med mjölk och filmjölk. Samma metod används vid syrade grönsaker.

Maghälsa
Syrade grönsaker
Maghälsa
Syrade produkter
Maghälsa
Syrad mat

Magens bakterieflora och immunförsvar

Genom att äta livsmedel som innehåller mjölksyrabakterier kan du ge magen den boost den behöver för att må bra. Läs mer om samspelet mellan magens bakterieflora och ditt immunförsvar.

Klicka här