Idag finns en uppsjö av mjölkbaserade produkter som också passar den som är laktosintolerant eller laktoskänslig.

Graden av laktosintolerans varierar mycket från individ till individ och kan också variera från dag till dag hos samma person. Vissa personer med laktosintolerans tål mjölk ganska bra och kan dricka ett glas i samband med en måltid utan att känna några symptom alls, medan de som är allra känsligast får besvär redan vid mycket små mängder. Detta beror till exempel på hur snabbt man tömmer magsäcken, hur lång tid tar det för maten att gå genom mag- och tarmkanalen eller vilken slags bakterieflora det finns i tarmen. Dessa tillstånd är sällan stabila, och kan, som sagt, variera dagligen. På grund av detta varierar även symptomen vid laktosintolerans. Till exempel påverkas tömningen av magsäcken om man äter en fettrik eller fiberrik kost. Då töms den nämligen långsammare och då har enzymet också mer tid att spjälka laktosen.

Det finns också ingredienser som man kanske inte vanligtvis förknippar med mjölk som innehåller just det. Som en hjälp på traven kommer här några exempel på ord i en innehållsdeklaration där mjölk kan förekomma eller förekommer:

Torrmjölk, skummölks-, mjölk-, gräddpulver, mjölk, yoghurt, kefir, gräddfil, grädde, vassle, vasslepulver, smör, margarin, bakfett, matfett, skorpsmulor, ströbröd.


Populära avdelningar