Kostråd för att leva laktosfritt

Graden av laktosintolerans varierar mellan olika personer och kan också variera från dag till dag. Vissa tål att dricka ett litet glas mjölk i samband med en måltid, medan de som är allra känsligast får besvär av mycket små mängder. Uppkomsten av besvären kan både bero på hur mycket laktasenzym som finns i tarmen och hur lång tid tar det för maten att passera. Hur snabbt man tömmer magsäcken kan också påverka, d.v.s. hur lång tid tar det för maten att gå genom mag- och tarmkanalen samt vilken slags bakterieflora det finns i tarmen. Dessa tillstånd är sällan stabila och kan som sagt variera dagligen. På grund av detta varierar även symptomen vid laktosintolerans. Till exempel påverkas tömningen av magsäcken om man äter en fettrik eller fiberrik kost. Då töms den nämligen långsammare och då har enzymet också mer tid att spjälka laktosen.

Det finns också ingredienser som man kanske inte vanligtvis förknippar med mjölk men som innehåller just det. Som en hjälp på traven kommer här några exempel på ord i en innehållsdeklaration där mjölk kan förekomma eller förekommer:

Torrmjölk, skummölks-, mjölk-, gräddpulver, mjölk, yoghurt, kefir, gräddfil, grädde, vassle, vasslepulver, smör, margarin, bakfett, matfett, skorpsmulor, ströbröd.

 

Välj laktosfria alternativ 

Idag finns en uppsjö av mjölkbaserade produkter som också passar den som är laktosintolerant eller laktoskänslig. Det är enkelt att leva laktosfritt eftersom alternativen är så många! Välj inte bort mjölkprodukterna, utan byt ut dem, så får du all den näring som produkterna ger utan att oroa dig för magen. Det finns massor av goda laktosfria produkter! Mjölk, ost, yoghurt, grädde, kvarg och crème fraiche, ja i princip allt som görs av mjölk finns också som goda laktosfria alternativ. Testa dig fram för att hitta dina favoriter och håll ögonen öppna för fler alternativ.

Läs även om laktos i mat


 


Populära avdelningar