Fortsätt till innehållet
Kaffets dag 2023

Tema

Kaffets dag 2024

Den 29 september är det Kaffets dag och med det presenterar vi nu nya insikter från Magrapporten® 2023, utförd av Kantar Sifo.

Växtbaserat i kaffet fortsätter öka

Fler och fler svenskar föredrar växtbaserade alternativ till mjölk i kaffet. Bland annat är smaken viktigare än miljöfaktorn.

Magrapporten® 2023 visar att en fjärdedel av svenskarna som vill ha mjölk i kaffet nu väljer växtbaserat. Sedan 2019 har antalet svenskar som har växtbaserade alternativ ökat med 92%. Störst är tendensen bland unga kvinnor i åldern 16–24 år där mer än varannan (58%) nu föredrar växtbaserat, som till exempel havredryck i kaffet. Bland männen är det endast 15 % som föredrar växtbaserade alternativ till mjölk – en ökning på 4 procentenheter från 2021.

Smaken och magkänslan avgör valet

De som har växtbaserat i kaffet har starka argument för sitt val, både avseende smak och konsistens, den egna hälsan eller miljön. Av de som väljer växtbaserat i kaffet säger 6 av 10 (60%) att det är smaken som avgör, medan endast knappt en tredjedel (30%) nu väljer växtbaserat för att den är mer hållbar för miljön – en minskning med 14 procent sedan 2021. När det kommer till val som gör att magen mår bra, visar undersökningen att drygt 3 av 5 (63%) väljer laktosfri mjölk just av den anledningen, att jämföra med 1 av 5 (21%) som i stället väljer växtbaserat av samma orsak.

Färgen på Sveriges vanligaste kaffe med mjölk

Oavsett vilken typ av mjölkdryck man har i kaffet så är det färgen som avgör hur mycket mjölk man har i. Inför Kaffets dag i fjol undersökte vi vilken som var svenskarnas favoritfärg på kaffe med mjölk. Den vanligaste nyansen visade sig vara 8B5C29 enligt HEX-kodningen*. Det är nyansen man får fram om man häller en matsked Valio laktosfri mellanmjölk i en vit porslinskopp med 1,25 deciliter bryggkaffe.


Föredrar typ av mjölk i kaffet (bland dem som använder mjölk i kaffe) 

Ordinarie mjölk  Laktosfri mjölk  Växtbaserade
alternativ till mjölk 
År  2023  2021  2019  2023  2021  2019  2023  2021  2019 
Svenskar  58%  66%  67%  17%  16%  20%  25%  18%  13% 
Kvinnor  52%  60%  63%  17%  17%  22%  31%  23%  31% 
Män  67%  74%  72%  17%  15%  21%  15%  11%  15% 
Unga 16–24 år  46%  47%  56%  12%  11%  21%  42%  41%  23%