Fem hemligheter om Valios kefir

Kefir är syrad mjölk som tillhör släktet fermenterad kost. Fermenteringen innebär i detta fall att mjölken jäser med hjälp av kefirgryn och omvandlas till en krämig substans som påminner om fil eller yoghurt.

Fem hälsofördelar med kefir

Kefir härstammar från Kaukasien i Centralasien och har på senare tid letat sig vidare till stora delar av världen, bland annat Sverige där det sakta men säkert har gjort succé. Inte konstigt att kefir blivit så omtyckt med tanke på att det är ett livsmedel som både innehåller goda bakteriekulturer, är nyttigt och är enkelt att göra hemma! Att kefir på turkiska betyder “att må bra” säger en hel del om detta fantastiska livsmedel.

NUMMER 1

Mjölksyrabakterier, så kallade laktobaciller, känner du säkert till. Valios kefir innehåller världens mest studerade mjölksyrabakterier, Lactobacillus rhamnosus GG. Faktum är att Valios kefir innehåller tre gånger så mycket mjölksyrabakterier som t ex yoghurt. Tre gånger!

NUMMER 2:

I Valios kefir finns gott om kalcium, en mineral som behövs för att bygga och behålla ett starkt skelett. Kalcium är också nödvändigt för musklernas och nervernas funktion.

NUMMER 3:

Valios smaksatta kefir är varsamt sockrad och innehåller mindre tillsatt socker än många andra smaksatta mellanmål.

NUMMER 4:

I Valios kefir finns vitamin B12, som bland annat motverkar trötthet och utmattning. Vissa grupper kan ha brist på vitamin B12. Äldre personer och veganer bör särskilt se till att äta B12-vitaminrik kost

NUMMER 5:

Valio kefir innehåller fosfor, som precis som kalcium finns naturligt i våra kroppar. Fosfor samverkar med kalcium för att bygga upp bland annat tänder och skelett. Fosfor är också nödvändigt för energiomsättningen.

Det räcker med ett glas Valio kefir för att få i sig tillräckligt många goda bakterier. Ett glas innehåller 2 miljarder bakterier!

Att tänka på när du gör egen kefir

  1. Kefirgrynen förökar sig snabbare i rum med varmare temperatur, dvs processen kan ta olika lång tid på sommaren och på vintern om rumstemperaturen skiljer sig åt.
  2. Använd inte en nydiskad skål som fortfarande är varm av vattnet, värmen kan ta död på bakterierna i grynen.
  3. Använd inte metallredskap under framtagningen av kefir då metallen kan skada kefirgrynen.
  4. Den färdiga kefiren bör ätas inom 2 dygn då den innehåller mest bakterier under den tiden.
  5. Beställ kefirgryn online eller be någon du känner dela med sig av sina gryn.

Ät kefiren som den är eller använd som ingrediens i bakning eller smoothies med kefir.

Recept på en riktigt god nyttoboost

Nyttoboosta smoothien genom att smyga ned kefir i den. Här är receptet på en riktigt god morgon: 1 dl kefir, 1 dl frysta bär, 1 msk honung. Mixa och drick.

Recept på smarriga smoothies med kefir

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra er användarupplevelse och samla in användarstatistik. Genom att fortsätta att använda webbplatsen godkänner ni att vi använder cookies.Läs hela Valios integritetspolicy ›