Fortsätt till innehållet
Pressreleaser

Valio bland de första att övergå till helt fossilfria varutransporter till sjöss – minskar utsläppen av växthusgaser med 90%

Från och med 1 maj 2025 är Valios varutransporter fossilfria. Då fraktas produkterna från Finland via Viking Line med förnybart biobränsle. Initiativet minskar utsläppen av växthusgaser sjövägen med 90%. Valio når därmed målet för DLF:s transportinitiativ.

Första maj uppnåddes en viktig milstolpe då mejeriföretaget Valios varutransporter mellan Finland och Sverige började gå med Viking Lines fartyg som drivs på förnybart bränsle. Fartygen går då på bland annat LBG, förvätskad biogas som produceras av restprodukter som kogödsel och livsmedelsavfall. Övergången gör Valios varutransporter helt fossilfria.

– Vi har arbetat målmedvetet med att minska våra utsläpp inom hela värdekedjan. Nu kan vi stolt meddela att våra varutransporter – både med lastbil och fartyg – är helt fossilfria. Det är ett steg mot vårt mål att nå en helt koldioxidneutral mjölkkedja till år 2035, säger Anette Björnlund, kommunikations- och hållbarhetschef, på Valio Sverige.

Möjligheten att betala extra för biobränsle och minska utsläppen för resor med Viking Line är ett alternativ som finns för både företag och privatpersoner.

– Det är fortfarande ovanligt att sjöfarten drivs fossilfritt – globalt sett rör det sig om ca 0,1 % av all trafik till sjöss. Att Valio nu väljer fossilfri frakt med våra fartyg är ett kvitto på att den gröna omställningen via sjöfart är möjlig här och nu. Vi hoppas att fler av våra fraktkunder blir inspirerade att välja biogas för sina transporter, säger Harri Tamminen, fraktdirektör på Viking Line.

Under 2021 skrev Valio på DLF:s transportinitiativ och omställningen påbörjades. Redan för två år sedan övergick Valios lastbilstransporter till förnybart bränsle. De nya biobränsledrivna fartygstransporterna medför att mejeriet når DLF:s mål om helt fossilfria transporter.

Utöver gröna varutransporter investerar Valio tillsammans med ST1 Biokraft i flera nya biogasanläggningar, där de första väntas stå klara 2026. Samtidigt pågår ett omfattande arbete på gårdsnivå – över 90 % av Valios bönder använder klimatkalkylator, och 1 600 har utbildats i regenerativt jordbruk som stärker markhälsan och minskar utsläppen.

För mer information, vänligen kontakta: 
Marilyn Roseneld, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: marilyn.r@shomei.se
Mobil: +46 79 3132073

Anette Björnlund, Kommunikations- och hållbarhetschef, Valio Sverige AB 
Mail: anette.bjornlund@valio.se 
Telefon: 0703 033 561 

Om Valio
Valio grundades i Finland 1905 och introducerades på den svenska marknaden 1994. Valio var först med att lansera laktosfria produkter på den svenska marknaden 2002. Förutom laktosfria produkter, smör och yoghurt har Valio de senaste åren klivit in i flera nya kategorier såsom protein, matlagning och on the go-produkter. Företaget var en av de första mejeriproducenterna att satsa på växtbaserade produkter genom varumärket Oddlygood. Valio investerar årligen cirka 330 miljoner kronor i forskning och nya livsmedelsinnovationer. Under 2024 var omsättningen cirka 1,8 miljarder kronor, tack vare en nästintill obruten tillväxt. Framtiden handlar om att bli ledande i den gröna omställningen genom att producera helt koldioxidneutral mjölk till 2035, det mest ambitiösa klimatmålet i mejeribranschen. Läs mer på www.valio.se.