Råd för en lugnare mage

Det är väldigt vanligt att kroppen reagerar på stress, brist på sömn och motion.

Stress kan påverka maghälsan

Stressar gör vi alla någon gång. Ibland kastar vi i oss maten, äter framför datorn eller hoppar till och med över lunchen för att spara tid. Vi kanske vaknar sent och hinner inte med frukosten, en snabb kaffe på vägen och rusar till bussen. När vi väl kommer fram till skolan eller jobbet är vi helt slut. Inte nog med det. När det är dags att gå och lägga sig är vi så stressade att vi har svårt att sova.  Det här är faktorer som alla kan påverka hälsan och leda till  magproblem.

Några handfasta tips för en lugnare mage

Ät regelbundet tre huvudmåltider och gärna 2-3 mellanmål.

  • Låt lunchen och middagen ta åtminstone 20 minuter, gärna längre tid.
  • Prova hälsosamma bakterier.
  • Låt toalettbesöken ske i lugn och ro.
  • Motion mår många bra av.
  • Gå av någon hållplats tidigare – och ta en rask promenad den sista biten.
  • Ta trapporna i stället för hissen eller rulltrappan.
  • Andningsövningar och mindfulness mår många bra av.
  • Sömnen är viktig för hälsan. Försök koppla av minst en timme innan du går och lägger dig. Läs en bra bok, titta på en film du tycker om eller lyssna på lugn musik. Och stäng av mobilen i god tid innan läggdags.
  • Testa yoga – det kan hjälpa många att stressa ner.
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra er användarupplevelse och samla in användarstatistik. Genom att fortsätta att använda webbplatsen godkänner ni att vi använder cookies.Läs hela Valios integritetspolicy ›