Våra värderingar

På Valio, arbetar vi tillsammans för att göra livet bättre. Vi gör det genom en företagskultur byggd på starka värderingar – kund- och konsumentfokus, ansvar, förnyelse och samarbete.

Vår vision är att vara det mest innovativa mejeri- och matföretaget i världen

Arvet efter Nobelprisvinnaren A.I. Virtanen, som var chef över Valios forskningsavdelning, är fortfarande starkt inom företaget. Med vetenskaplig grund skapar vi smakupplevelser och förbättrar det dagliga livet. Att ett mejeriföretag har ett eget laboratorium för forskning och utveckling är unikt i Norden och Valio investerar årligen stora summor i forskning och utveckling. Valio har en lång tradition att erbjuda goda och hälsofrämjande produkter med mervärden. Ett aktuellt exempel på det är de växtbaserade Valio Oddlygood® produkterna.

Vår vision, mission och våra värderingar är något alla Valios anställda är välbekanta med. Värderingarna är en naturlig del av det dagliga arbetet. Valio ägs av finska bönder.

Förnyelse är centralt för oss och varje år investerar Valio ca 340 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Vi utvecklar ständigt nya produkter, vår verksamhet och våra arbetssätt.

Inom Valio uppmuntras medarbetarna att prova nya saker och bidra till förnyelse. Vi vill att våra medarbetare ska kunna utvecklas i sitt dagliga arbete. Det finns många möjligheter för våra medarbetare att delta i och påverka Valios utveckling.

Kund- och konsumentfokus betyder allt för oss. Vi vill skapa produkter som hjälper människor i deras dagliga liv. Förutom ett brett sortiment av välsmakande produkter, erbjuder vi våra kunder inspirerande recept och massor av information kring laktosintolerans, hälsa- och välmående och vårt omfattande hållbarhetsarbete på valio.se.

För oss betyder ansvar konkreta åtgärder i hela kedjan från mjölkgården till middagsbordet. I undersökningen Sustainable Brand Index ™ Europas största varumärkesundersökning mättes de största varumärkena i Norden med fokus på hållbar utveckling och Valio vann 2023 för nionde året i rad förstaplatsen i Finland. Vi är stolta över detta erkännande och vårt mål är att göra vår mjölkproduktion koldioxidneutral till 2035. Ansvar är naturligtvis också synligt genom alla våra medarbetare. Vi har ett ansvar att utföra vårt arbete säkert och med hög kvalitet, och samtidigt utveckla vår egen kompetens.

Samarbete tror vi är nyckel till framgång. Vår öppna företagskultur bygger på samarbete och det går alltid går bra att fråga en kollega om hjälp. Vi respekterar varandra, feedback ges och tas emot och ses som en möjlighet att utveckla verksamheten. Vi vill att alla medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sitt arbete och erbjudas förutsättningar för att göra det.