Fortsätt till innehållet

17.10.2019

7 av 10 unga kvinnor har laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ hemma

Valio Magrapporten2019 2

Konsumtionen av laktosfri mjölk och växtbaserade alternativ ökar kraftigt bland svenskarna. Trenden är särskilt framträdande bland unga kvinnor där majoriteten nu har laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ i kylskåpet. Det visar ny statistik från Magrapporten® 2019, Sveriges största undersökning om maghälsa.

Undersökningen visar att 59 procent av svenskarna har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mjölk och 33 procent har ökat sin konsumtion av laktosfria produkter, till exempel mjölk. Det är de unga kvinnorna i åldrarna 25–30 år som går i bräschen för förändringen där 7 av 10 har laktosfri mjölk och/eller ett växtbaserat alternativ hemma. 

– Magrapporten® 2019 visar tydligt att intresset för såväl laktosfritt som växtbaserat ökar, något som beror på ett ökat intresse för hälso- och miljöfrågor. Vi vill uppmuntra och möjliggöra valfriheten, och därför erbjuder vi såväl laktosfri mjölk som växtbaserade alternativ, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio.    

Växtbaserat eller laktosfritt i var tredje kaffekopp
Som ett av världens mest kaffedrickande länder visar sig intresset för alternativ till mjölk särskilt här i kaffet. 1 av 4 unga i åldern 25–30 år tar ett växtbaserat alternativ i sin kaffekopp. Bland svenskarna väljer 2 av 10 helst laktosfritt i kaffet och 13 procent ett växtbaserat alternativ.  

– Samtidens hälsointresse och ett nytt sätt att äta och dricka börjar i många fall med en förändring i det vardagliga, såsom i detta fall mjölken till kaffet. Det visar Valios Magrapporten® tydligt, säger Richard Tellström, måltidsforskare och etnolog. 

För mer information, kontakta: 
Elin Mattsson, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei 
Mail: elin.m@shomei.se
Mobil: 070-660 59 58

Anette Björnlund, media- och kommunikationschef, Valio Sverige AB 
Mail: anette.bjornlund@valio.fi
Telefon: 08-725 51 50 

Fakta från undersökningen:

Andel som uppger att de konsumerat mer jämfört med året innan
•    Växtbaserat alternativ till mejeriprodukter – 59 %
•    Laktosfritt alternativ till mejeriprodukter – 33 %

Alternativ till mjölk i svenskarnas kaffekoppar 
•    33 % av svenskarna uppger att de föredrar annat än vanlig mjölk i kaffet*
•    20 % av svenskarna uppger att de helst föredrar laktosfritt och 13 procent ett växtbaserat alternativ*
•    24 % i åldersgruppen 25–30 år uppger att de föredrar växtbaserat alternativ till mjölk*

* avser dem som använder mjölk eller växtbaserade alternativ i kaffet 

Alternativ till mjölk i svenskarnas kylskåp
•    25 % av svenskarna uppger att de har laktosfri mjölk i kylskåpet och 20 % har ett växtbaserat alternativ  
•    71 % av kvinnor 25–30 år uppger att de har laktosfri och/eller växtbaserat alternativ till mjölk hemma i kylskåpet 

Om undersökningen:
Valio har sedan början av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmående. Forskningen kompletteras med flera återkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2019 är den fjärde upplagan och bygger på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 13-19 juni 2019. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i åldrarna 16–79 år. Av dem var 896 personer mellan 16–34 år, 750 personer mellan 35–55 år och 355 personer mellan 56–79 år. De intervjuade ingår i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Intervjutiden var cirka 18 minuter och svarsfrekvensen 26 %. 

Om Valio:
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt och dryck under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. Valio har kontinuerligt ökat försäljningen på den svenska marknaden och omsatte 2018 ca 1 170 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se
 

Läs de senaste nyheterna