7 av 10 unga kvinnor har laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ hemma

2019.10.17

Konsumtionen av laktosfri mjölk och växtbaserade alternativ ökar kraftigt bland svenskarna. Trenden är särskilt framträdande bland unga kvinnor där majoriteten nu har laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ i kylskåpet. Det visar ny statistik från Magrapporten® 2019, Sveriges största undersökning om maghälsa.
Undersökningen visar att 59 procent av svenskarna har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mjölk och 33 procent har ökat sin konsumtion av laktosfria produkter, till exempel mjölk. Det är de unga kvinnorna i Ã¥ldrarna 25–30 Ã¥r som gÃ¥r i bräschen för förändringen där 7 av 10 har laktosfri mjölk och/eller ett växtbaserat alternativ hemma. 


– Magrapporten® 2019 visar tydligt att intresset för sÃ¥väl laktosfritt som växtbaserat ökar, nÃ¥got som beror pÃ¥ ett ökat intresse för hälso- och miljöfrÃ¥gor. Vi vill uppmuntra och möjliggöra valfriheten, och därför erbjuder vi sÃ¥väl laktosfri mjölk som växtbaserade alternativ, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef pÃ¥ Valio.    

Växtbaserat eller laktosfritt i var tredje kaffekopp

Som ett av världens mest kaffedrickande länder visar sig intresset för alternativ till mjölk särskilt här i kaffet. 1 av 4 unga i Ã¥ldern 25–30 Ã¥r tar ett växtbaserat alternativ i sin kaffekopp. Bland svenskarna väljer 2 av 10 helst laktosfritt i kaffet och 13 procent ett växtbaserat alternativ.  


– Samtidens hälsointresse och ett nytt sätt att äta och dricka börjar i mÃ¥nga fall med en förändring i det vardagliga, sÃ¥som i detta fall mjölken till kaffet. Det visar Valios Magrapporten® tydligt, säger Richard Tellström, mÃ¥ltidsforskare och etnolog. 

För mer information, kontakta: 

Elin Mattsson, presskontakt pÃ¥ Valios kommunikationsbyrÃ¥ Shomei 

Mail: elin.m@shomei.se

Mobil: 070-660 59 58


Anette Björnlund, media- och kommunikationschef, Valio Sverige AB 

Mail: anette.bjornlund@valio.fi

Telefon: 08-725 51 50 


Fakta från undersökningen:

Andel som uppger att de konsumerat mer jämfört med året innan

•    Växtbaserat alternativ till mejeriprodukter – 59 %

•    Laktosfritt alternativ till mejeriprodukter – 33 %


Alternativ till mjölk i svenskarnas kaffekoppar 

•    33 % av svenskarna uppger att de föredrar annat än vanlig mjölk i kaffet*

•    20 % av svenskarna uppger att de helst föredrar laktosfritt och 13 procent ett växtbaserat alternativ*

•    24 % i Ã¥ldersgruppen 25–30 Ã¥r uppger att de föredrar växtbaserat alternativ till mjölk*


* avser dem som använder mjölk eller växtbaserade alternativ i kaffet 


Alternativ till mjölk i svenskarnas kylskåp

•    25 % av svenskarna uppger att de har laktosfri mjölk i kylskÃ¥pet och 20 % har ett växtbaserat alternativ  

•    71 % av kvinnor 25–30 Ã¥r uppger att de har laktosfri och/eller växtbaserat alternativ till mjölk hemma i kylskÃ¥pet 


Om undersökningen:

Valio har sedan början av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmÃ¥ende. Forskningen kompletteras med flera Ã¥terkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2019 är den fjärde upplagan och bygger pÃ¥ en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 13-19 juni 2019. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i Ã¥ldrarna 16–79 Ã¥r. Av dem var 896 personer mellan 16–34 Ã¥r, 750 personer mellan 35–55 Ã¥r och 355 personer mellan 56–79 Ã¥r. De intervjuade ingÃ¥r i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Intervjutiden var cirka 18 minuter och svarsfrekvensen 26 %. 


Om Valio:
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt och dryck under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. Valio har kontinuerligt ökat försäljningen på den svenska marknaden och omsatte 2018 ca 1 170 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se

 


För mer information om maghälsa

Populära avdelningar