Varken pandemi eller hemarbete har påverkat den starka samarbetsanda som präglar Valios kultur. Tvärtom, så har de senaste årens starka tillväxt och förändrade omvärld snarare gjort teamet än mer sammansvetsat. Organisationen strävar mot tydligt ställda mål med ett nära samarbete mellan avdelningar och huvudkontoret i Finland.
– Jag som arbetat på flera andra livsmedelsbolag slogs direkt av prestigelösheten på Valio. Redan under min första dag hörde kollegor av sig för att fråga om jag behövde hjälp. Jag kände direkt av den vänliga och genuina stämningen på företaget, säger produktchefen Linda entusiastiskt.
Stark tillväxt i Sverige senaste tio åren
Bland Valios produkter finns ett stort laktosfritt sortiment, yoghurt, smör, proteinprodukter och växtbaserade varumärket Oddlygood.
– Jag blir så stolt när jag ser en konsument lägga ner en av våra nya produkter i varukorgen i mataffären. Tänk att allt det roliga och stundtals hårda arbete vi gör tillsammans resulterar i en produkt som finns på frukost- och fikabord runtom i Sverige, fortsätter Linda med ett leende.
Valios starka tillväxt de senaste åren har gjort att arbetsroller vuxit i takt med organisationens utveckling. Idag finns fler produkter och varumärken än när Simon började som Customer Development Manager, med kundansvar för ICA, för fem år sedan. Efter en karriär inom liknande produktsegment på ett större företag letade han efter en mindre organisation – men som var lika stabil och trygg som ett storbolag – och föll för Valio.
Strävar mot att vara koldioxidneutrala till 2035
Att Simon ville fortsätta arbeta med livsmedel var självklart eftersom alla kan relatera till mat och Valios produkter. Hans stora intresse för mejeriprodukter grundlades under uppväxten och de många besöken på sina morföräldrars mjölkgård. Han reflekterar kring den lugna miljön i ladan, trots hög ljudnivå från djuren, och de öppna landskapen. Eller den feta, färska mjölken på morgonen som kommit direkt från kossan och bara kylts under natten.
– Våra ägare, mjölkbönderna, ser utmaningarna med klimatet och vill vara en del av lösningen. Valio har ambitiösa hållbarhetsmål om att vara koldioxidneutrala senast 2035 vilket är jättebra, säger Simon.
Han lyfter därefter flera fördelar med att arbeta i en mindre organisation men med, som han uttrycker det, stora finansiella och organisatoriska muskler:
– Jag brinner för att göra affärer och vill se helheten i den vilket jag upplever är enklare i en mindre organisation. Här jobbar jag dagligen mot många interna och externa kontaktytor – från kund, till kollegor inom sälj, kommunikation och logistik – och är alltid nära besluten.
Värderingsstyrt företag med fokus på hälsa
Både Linda och Simon återkommer till Valios starka värderingar – kund- och konsumentfokus, samarbete, ansvar och förnyelse – under samtalet. Det märks att orden är väl förankrade bland medarbetare och vägledande i både beslutsfattande och beteenden.
Simon känner verkligen att medarbetarna är kärnan i Valios strategi. Medarbetarnas driv och kompetens tas tillvara och det görs regelbundna insatser för att upprätthålla en god fysisk och mental hälsa. Dessutom finns det förmåner som tex ett generöst friskvårdsbidrag och flexibla arbetsformer.
– Det finns en tilltro till varje individs förmåga att kunna ta eget ansvar. Samtidigt bryr man sig om varandra på riktigt och det finns ett intresse att stötta när man har en tuffare period, säger Linda.
– Internt tävlar vi inte mot varandra. Vi hjälper och stöttar varandra. Vi vet att vi blir som mest framgångsrika som individer och som bolag när vi vinner tillsammans, avslutar Simon.