Mjölk i förändring

Konsumtionen av laktosfri mjölk och växtbaserade alternativ ökar kraftigt bland svenskarna. Trenden är särskilt framträdande bland unga kvinnor där majoriteten nu har laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ i kylskåpet.

7 av 10 unga kvinnor har laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ hemma

Det visar ny statistik från Magrapporten® 2019, Sveriges största undersökning om maghälsa. Undersökningen visar att 59 procent av svenskarna har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mjölk och 33 procent har ökat sin konsumtion av laktosfria produkter, till exempel mjölk. Det är de unga kvinnorna i åldrarna 25–30 år som går i bräschen för förändringen där 7 av 10 har laktosfri mjölk och/eller ett växtbaserat alternativ hemma.

– Magrapporten® 2019 visar tydligt att intresset för såväl laktosfritt som växtbaserat ökar, något som beror på ett ökat intresse för hälso- och miljöfrågor. Vi vill uppmuntra och möjliggöra valfriheten, och därför erbjuder vi såväl laktosfri mjölk som växtbaserade alternativ, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio.

Växtbaserat eller laktosfritt i var tredje kaffekopp

Som ett av världens mest kaffedrickande länder visar sig intresset för alternativ till mjölk särskilt här i kaffet. 1 av 4 unga i åldern 25–30 år tar ett växtbaserat alternativ i sin kaffekopp. Bland svenskarna väljer 2 av 10 helst laktosfritt i kaffet och 13 procent ett växtbaserat alternativ. – Samtidens hälsointresse och ett nytt sätt att äta och dricka börjar i många fall med en förändring i det vardagliga, såsom i detta fall mjölken till kaffet. Det visar Valios Magrapporten® tydligt, säger Richard Tellström, måltidsforskare och etnolog.

– Samtidens hälsointresse och ett nytt sätt att äta och dricka börjar i många fall med en förändring i det vardagliga, såsom mjölken till kaffet. Matkulturen svänger nu åt ett nytt håll med intresset för växtbaserade drycker och laktosfri mjölk, vilket öppnar upp för helt nya typer av varma drycker, säger Richard Tellström, måltidsforskare och etnolog.

Fakta från undersökningen

Andel som uppger att de konsumerat mer jämfört med året innan

  • Växtbaserat alternativ till mejeriprodukter - 59 %
  • Laktosfritt alternativ till mejeriprodukter - 33 %

Andel som uppger att de konsumerat mer jämfört med året innan

  • 33 % av svenskarna uppger att de föredrar annat än vanlig mjölk i kaffet*
  • 20 % av svenskarna uppger att de helst föredrar laktosfritt och 13 procent ett växtbaserat alternativ*
  • 24 % i åldergruppen 25-30 år uppger att de föredrar växtbaserat alternativ till mjölk*

*avser dem som använder mjölk eller växtbaserade alternativ i kaffet

Alternativ till mjölk i svenskarnas kylskåp

  • 25 % av svenskarna uppger att de har laktosfri mjölk i kylskåpet och 20% har ett växtbaserat alternativ
  • 71 % av kvinnor 25-30 år uppger att de har laktosfri och/eller växtbaserat alternativ till mjölk hemma i kylskåpet
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra er användarupplevelse och samla in användarstatistik. Genom att fortsätta att använda webbplatsen godkänner ni att vi använder cookies.Läs hela Valios integritetspolicy ›