Olika är det nya normala

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll förekommer det allt oftare olika önskemål kring maten. Vi lagar varianter av samma rätter, eller serverar helt olika maträtter på middagsbordet. Det visar ny statistik från Magrapporten® 2019, Sveriges största undersökning om maghälsa genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Valio.

Laktosfritt, vegetariskt eller glutenfritt? Olika är det nya normala

4 av 10 hushåll har två eller flera olika kosthållningar kring maten och nästan 1 av 5 hushåll uppger att förändringen har skett bara det senaste året. Hur löser hushållen med många önskemål sina middagar då? Jo, 6 av 10 hushåll uppger att de serverar olika eller delvis olika maträtter medan 1 av 4 lagar något som passar alla.

– Vanligtvis är det den sociala kontexten som beslutar om vad du äter. Med kollegorna äter du på ett sätt, med vännerna på ett annat och hemma på det sätt som familjen äter. Men när vi blir mer individuella i vad vi äter, förvandlas hemmet till en fristad där maten anpassas för att passa allas olika önskemål kring mat, säger Richard Tellström, måltidsforskare och etnolog.

Laktosfritt eller växtbaserade alternativ snart i vartannat hem

När det kommer till att handla olika mejeriprodukter uppger drygt hälften av hushållen med olika kosthållning att de anpasssar inköpen av produkter till familjen. Knappt hälften uppger att de har laktosfri mjölk eller ett växtbaserat alternativ till mjölk hemma i kylskåpet. Orsakerna till varför vi använder olika typer av mjölk är flera. Enligt Magrapporten® är den främsta anledningen till att köpa laktosfri mjölk att magen ska må bra, medan de flesta använder växtbaserade alternativ för miljöns skull.

De 5 främsta skälen att köpa mjölk

Laktosfri mjölk

  1. Magen mår bra - 45 %
  2. Köper till någon annan i mitt hushåll - 29 %
  3. Lång hållbarhet - 26 %
  4. Något som alla kan dricka - 16 %
  5. Mår bra i sin helhelt - 10 %

Växtbaserat alternativ till mjölk

  1. För miljöns skull - 46 %
  2. För djurens skull - 38 %
  3. God smak - 37 %
  4. Magen mår bra - 29 %
  5. Lång hållbarhet - 24 %

– Vi ser i försäljningsstatistiken att fler överger den ordinarie mjölken för laktosfria eller växtbaserade alternativ. Idag finns många alternativ i mejerihyllan, och vi tycker att man ska välja det som man själv mår bra av, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio.

Fakta från undersökningen

• 37 % av svenskarna med mer än en person i hushållet, upger att de har två eller flera sorters kosthållning i hushållet. • 16 % av svenskarna med mer än en person i hushållet, uppger att matpreferenserna i hushållet har blivit mer olika det senaste året.

Middagen i hushåll med olika kosthållning

• 58 % av hushållen som har olika kosthållning i hemmet löser middagen med olika eller delvis olika maträtter. • 43 % av hushållen som har olika kosthållning håller sig till endast en maträtt när det ska lagas middag. • 25 % av hushållen som har olika kosthållning lagar något som passar alla.

Mejeriprodukter i hushåll med iolika kosthållning • 53 % köper olika/i stort sätt olika mejeriprodukter till hushållet. • 46 % köper samma/i stort sätt samma mejeriprodukter till alla i hushållet. • 45 % har laktosfri mjölk eller ett växtbaserat alternativ till mjölk i kylskåpet.

Topp 5 - främsta anledningarna till att köpa laktosfri mjölk

  1. Magen mår bra – 45 %
  2. Köper till någon annan i mitt hushåll – 29 %
  3. Lång hållbarhet – 26 %
  4. Något som alla kan dricka – 16 %
  5. Må bra i helhet – 10 %

Topp 5 - främsta anledningarna till att köpa växtbaserat alternativ till mjölk

  1. För miljöns skull – 46 %
  2. För djurens skull – 38 %
  3. God smak – 37 %
  4. Magen mår bra – 29 %
  5. Lång hållbarhet – 24 %