Bra och dåligt socker

Vilket socker och andra sötningsmedel som man ska välja varierar. Det som fungerar för en person kanske inte är bra för en annan. Att använda socker i sötsaker är allmänt accepterat, dock är det bra att försöka minska sockret i vanliga baslivsmedel.

Varför smakar socker så gott?

Människan har en medfödd tendens att tycka om sött. Bröstmjölken är söt redan från början och det är bevisat att bebisar tycker om sockervatten. Att äta sött ger njutning. Att äta god mat och socker förstärker effekten av ämnen som överför njutning i hjärnan, som dopamin.

Äter man något sött när man är hungrig, ökar sötsuget ännu mer. Socker ger snabbt energi och kroppen får en ny kick – det söta börjar omedvetet smaka ännu bättre. Förkärleken till sött är till stor del sådant vi har fått lära oss. Många belönar sig själva med sötsaker till exempel efter en arbetsdag. Sött fungerar också ofta som tröst när man är nedstämd eller stressad.

5 tips för att minska sötsuget:

  1. Ät regelbundet och lagom stora portioner.
  2. Välj vanliga, hälsosamma livsmedel, som innehåller lagom mängd proteiner och mycket fibrer.
  3. Sötsaker kommer i alla former och storlekar. Unna dig sötsaker men med måtta. Om man äter sött efter maten äter man ofta mindre av det.
  4. Försök att inte ha godis och andra sötsaker hemma i skafferiet. När det inte finns godis och annat sött hemma kan man inte stilla sötsuget på en gång.
  5. Försök istället att få njutning från någonting annat än sötsaker! Motion påverkar dopaminproduktionen. Så ta till exempel en löprunda, när sötsuget slår till – eller gärna redan innan.

Det inlärda sötsuget försvagas när man äter mindre sött. Ge dig tillräckligt med tid för att lära dig. Och kom ihåg att bara för att du bör minska mängden sockriga mellanmål och efterrätter i din kost betyder det inte att du måste utesluta socker eller kolhydrater helt.

Hur mycket socker är lagom?

WHO:s sockerrekommendationer anger tillsatt socker till högst 10 % av den totala energin i kosten. För en vuxen betyder det högst 40 till 50 gram socker om dagen, eller cirka 20 sockerbitar. Det rekommenderade sockerintaget gäller tillsatt socker och inkluderar till exempel inte naturligt mjölksocker.

Överdrivet sockerintag kan orsaka karies och viktökning. Studier har visat att ett högt sockerintag också kan öka risken att utveckla typ 2-diabetes.

Minskning av det tillsatta sockret rekommenderas

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att minska mängden tillsatta socker i kosten för alla åldersgrupper. Andelen tillsatt socker hos både barn och vuxna borde begränsas till högst 10 % av den totala energin. I de svenska näringsrekommendationerna rekommenderas också att tillsatt socker utgör högst 10 % av det totala energiintaget. Detta innebär vid en genomsnittlig kvinnans energinivå på 2000 kcal högst 50 g tillsatt socker per dag.

Tillsatt socker i rekommendationen inkluderar allt socker som tillsätts hemma och i livsmedelsindustrin (godis, läsk, socker i konditorivaror, tillsatt socker i produkter, strösocker, indiansocker etc.), honung, olika sirapsorter eller naturligt socker från fruktjuice.

WHO föreslog striktare rekommendationer för att begränsa intaget av tillsatt socker i framtiden till cirka 5% av den totala energin. Det finns dock inte tillräckliga bevis från vetenskapliga studier om fördelarna med en striktare sockerbegränsning.

Hälsa och välmående
Socker
Hälsa och välmående
Tillsatt eller naturligt socker?
Hälsa och välmående
Guide till sockerdjungeln – få koll på skillnaderna mellan olika sorter