Nu lanserar Valio konceptet ”Gör det som känns bra i magen” med ambitionen att få människor att må bra, genom att göra de rätta valen både för sig själva och andra.
Med den nya kommunikationen vill man visa att en väg till att må bra är att följa sin inre kompass och göra gott för andra och sig själv. I konceptet som är framtaget tillsammans med kommunikations- och hållbarhetsbyrån anr+1, står de omtänksamma handlingarna i centrum.
– Vi har alltid velat bidra till att människor ska må bra. Vi var först i Sverige med laktosfritt och har en stark position inom hälsa och maghälsa. Nu vill vi fortsätta vår förflyttning från fysiskt välmående till mer holistiskt. Med konceptet vill vi inspirera fler till att göra det som de känner är det rätta – gesterna och handlingarna som känns bra i magen, säger Anette Björnlund, kommunikations- och hållbarhetschef på Valio.
I det nya konceptet går Valio även från mer produktnära kommunikation till att satsa mer på att beröra. Genom detta vill man skapa en starkare emotionell koppling till varumärket.
–Vi låter berättelsen stå i rampljuset i stället för yoghurten och mjölken, och bjuder på historier som ska ge just en bra känsla i magen, säger Hampus Mattsson, copywriter på anr+1.
Lanseringskampanjen som startade den 12 maj syns på tv, play-kanaler, sociala medier, bio och utomhus.
Arbetsgrupp
Valio: Anna Malmsten, Projektledare media & kommunikation Anette Björnlund, Kommunikations- och hållbarhetschef Katrine Bendix, Produktgruppchef Andreas Barolo, Marknadsdirektör
Anr+1: Andreas Lönn, Creative director David Aronson, Creative director Alice Abrahamsson, Art director Hampus Mattsson, Copywriter Malin Millbourn, Account director Barbro Långjuth, Produktionsledare Anna Celay, Strategy director Johan Rynell, Planner Camilla Rosenzweig, Formgivare Annica Lundqvist, Formgivare Leo Nordström, Motion designer
Giants & Toys Regissör: Farzad Farzaneh Producent: Cyndie Vintilescu Exekutiv producent: Christian Rehnfors
För mer information eller högupplösta bilder, kontakta: Anette Björnlund, kommunikations- och hållbarhetschef, Valio Sverige AB Mail: anette.bjornlund@valio.se Telefon: 0703-03 35 61
Anna Malmsten, projektledare media & kommunikation, Valio Sverige AB Mail: anna.malmsten@valio.se Telefon: 0709-61 41 60
Kontaktperson på anr+1: Malin Millbourn, Client director och COO, anr+1 Mail: malin.millbourn@anrplus1.se Telefon: 0708-82 13 17
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio motsvarande ca 340 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck, alternativ till matlagning och ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör, krämiga yoghurt och läckra proteinprodukter. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1,691 MSEK under. 2022 Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i _framtiden. Läs mer på www.valio.se