Magens bakterieflora

Vad är bakterieflora?

Människans tarmflora utgörs av de bakterier som finns naturligt i vår tarm. I tjocktarmen finns exempelvis bakterier som bildar K-vitamin – ett vitamin som krävs för att blodet ska kunna koagulera. Tarmfloran uppskattas till minst tusen olika arter och har åtminstone fyrtio miljoner gener som kan kombineras till ett nästintill oändligt antal funktioner. Funktioner som i sin tur samverkar med tusentals beståndsdelar i den mat vi äter och direkt med våra tarmceller. Till antalet är bakterierna minst tio gånger fler än våra egna celler, cirka hundra biljoner. Varje persons tarmflora är lika unik som ett fingeravtryck.

Maten vi äter har en viktig inverkan på vår tarmflora. Tarmen är kroppens största organ och till ytan lika stor som en tennisplan. Tarmslemhinnans yta i mag-tarmkanalen är kroppens största kontaktyta med den yttre omgivningen.

 

Bakterieflora och immunförsvar

Många mikroorganismer lever i symbios med människan. Bakterierna är en viktig del av immunförsvaret – omkring 70-80% av kroppens samlade immunförsvar finns i mag-tarmkanalen. Bakterierna hjälper oss att bryta ner näringsämnen och skyddar våra kroppar mot skadliga bakterier.

Det är bra att äta mat som främjar tillväxten av de gynnsamma mikroorgansimerna. Kroppens hälsosamma bakterier skyddar oss mot skadliga bakterier. Det innebär att vi behöver tillföra mer nyttiga mjölksyrabakterier till kroppen.

Vad är mjölksyrabakterier?

Mjölksyrabakterier är bakterier som producerar mjölksyra när de jäser. De lever av att bryta ner sockerarter till mjölksyra och fungerar som skydd mot andra bakterier. De hjälper dessutom till att öka mängden andra goda bakterier. Människan har i alla tider använt bakterier för att öka matens hållbarhet och för att förbättra smaken.

På grund av att namnet innehåller ordet ”mjölk” kan man kanske kan tro att man som laktosintolerant inte kan äta mjölksyrabakterier. Det stämmer inte. Faktum är att mjölksyrabakterier kan hjälpa till att bryta ner laktos. Mjölksyrabakterier fungerar också bra för mjölkproteinallergiker. Vid mjölkproteinallergi bildas en allergisk reaktion mot mjölkprotein, något som inte alls har koppling till mjölksyrejäsning.

Det finns många olika mjölksyrabakterier men våra vanligaste är laktobaciller och bifidobakterier. Exempel på livsmedel som är rika på mjölksyrabakterier är mjölksyrade grönsaker, syrad mjölk eller surdegsbröd. Se till att fylla på med mjölksyrabakterier varje dag!


Populära avdelningar