Vad är skillnaden mellan olika mjölksyrabakterier?

Intresset för hur bakteriefloran i vår mag- tarmkanal påverkar vår hälsa är stort. Kanske för att en hälsosam tarmflora gör att vi lättare står emot yttre påfrestningar, sjukdomar och infektioner. Just mjölksyrebakterier används dels för att göra t.ex yoghurt eller syrade grönsaker och dels tillsätts de som probiotika i olika produkter för hälsans skull!

De stora stammarna

Av de probiotikaprodukter som säljs i vanliga livsmedelsbutiker i Sverige är nästan alla mjölkbaserade bakterier. I flertalet stammar ingår antingen laktobaciller (mjölksyrabakterier) eller bifidobakterier. Dessa påverkar oss på olika sätt i magen och tarmen och det forskas intensivt på hur de påverkar vår hälsa på olika sätt.

Tarmfloran är vår andra hjärna

Tarmfloran ett kroppsligt superorgan som också kallas vår andra hjärna just därför att magen kommunicerar med vår hjärna. Vår tarmflora är unik precis som vårt fingeravtryck. Vi har alla olika sammansättning beroende på hur vi lever. Man har t ex sett att överviktiga personer har en annan bakterieflora jämfört med normalviktiga. Fiberrik mat ger en tarmflora med hög andel av bakterier och skapar bra förhållande i mag-tarmkanalen.

Mjölksyrabakterier i yoghurt

Yoghurt är en uråldrig produkt där just mjölksyrabakterier används för syrning. Bakterierna i yoghurt förbrukar mer laktos, mjölksocker, och därmed blir den syrligare än t ex filmjölken. (Det är därför laktosintoleranta till exempel tål yoghurt bättre då det innehåller mindre laktos jämfört med mjölk och filmjölk.) Samma metod används vid syrade grönsaker(LÄNK).

Probiotika

När det står probiotika eller specifika mjölksyrabakterier på förpackningen innebär det att man har tillsatt ytterligare nyttiga bakterier. Det råder intensiv forskning kring probiotika och vilken effekt det har på människokroppen. Forskare på Karolinska Institutet som skrivit boken ”Magen – bakterier, buller och brak. Tror att vi i framtiden kommer ha ”Tarmvårdscentraler” för att kontrollera vår tarmfloras sammansättning i syfte att minska frekvensen av allergier, tarmsjukdomar, IBS etc.

Exempel på hälsoeffekterna av probiotika:

  • Förkortar symtomen av infektion i tarmarna
  • Det minskar risken för biverkningar vid behandling med antibiotika

Andra områden där probiotika används och/eller studeras i vetenskapliga studier är:

  • För att hjälpa människor med laktosintolerans
  • För att minska risken för turistdiarré
  • För att underlätta personer med matsmältningsbesvär, dyspepsi eller colon irritable (IBS)
  • Minska risken för allergi hos spädbarn och småbarn
  • Tarmflorans effekt på metabola syndromet (övervikt, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar).

Hur och vad vi ”matar” våra bakterier i magen påverkar vår hälsa!

Magens bakterieflora och immunförsvar

Genom att äta livsmedel som innehåller mjölksyrabakterier kan du ge magen den boost den behöver för att må bra. Läs mer om samspelet mellan magens bakterieflora och ditt immunförsvar.

Klicka här
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra er användarupplevelse och samla in användarstatistik. Genom att fortsätta att använda webbplatsen godkänner ni att vi använder cookies.Läs hela Valios integritetspolicy ›